Alla inlägg under december 2011

Av Paula Nilsson - 30 december 2011 17:27



Vi kom iväg innan middag och skulle inhandla till nyårafton imorgon. Och det skulle alla andra också. Folk är helt galna! De slänger sig över extra-priserna och knuffas och trängs. De går in i barnvagnen, de blänger på en, de murrar när de går förbi. Och då kan jag säga att jag går väldigt försiktigt i affärer med vagnen, jag vänder och vrider och försöker hålla mig ur vägen. Mest för att andra människor HATAR barnvagnar i affärer :P Men idag, var fanemaj extremt.


Sen vidare till Boan och inhandlade det sista, gick väl ganska smärtfritt för psyket jämfört med Willys. Sen fick Anders gå in på systemet, vi blev i bilen :) Tur var väl det!


Sen körde vi på en kaffepaus hos min Mamma. Alexander fick äta lite, få torr blöja och springa av sig i gåstolen :) Mycket mysigt! Anders blev något övertrött bara, hahaha. Han hoppade omkring som en jävla hoppetossa :)


Nu är vi väl hemma och allting inpackat. Så nu ska jag ner och rasta lilla Nova till Yasse och Johan :)


Sen blir det middag hos Roger och ikväll/inatt blir det städning här hemma ! <3


Jösses alltså .

Av Paula Nilsson - 30 december 2011 01:20



Vaknade av Alexanders snackande i sängen vid nio imorse, och huvudvärken bara SMALL när jag öppnade ögonen. Jag gav honom lite mat och kämpade på. Sen mådde jag illa som satan! Jag sa till Anders att han fick gå upp med lillfisen för jag kunde knappt sitta upp. Han sa till mig att lägga mig igen och försöka sova bort det, eller bara vila. Och jag försökte, länge. Men huvudvärken släppte inte.

Försökte upp och leka lite med Alexander, bytte blöja och försökte komma igång - ibland släpper det då ju! Men det blev bara värre. Tog alvedon och drack en redbull för att försöka komma igång. Hjälpte en del faktiskt :)


Lekte massor med bubbe-fisen på lekmattan. Han sitter rätt länge utan stöd nu! Och väldigt stadigt :) Det är ju när han sträcker sig efter något åt sidan, så tippar han :) Han låg på lekmattan och sprallade, och han rullade runt och runt och runt. Det går undan nu :) Och han blir så förbannad när han försöker krypa och det inte går !


Men sen slog lillfisens humör om. Han sov en  liten stund och vaknade med vrål. Och han var otroligt svårtröstad! Ja jäklar vad han gnällde och grät. Försökte ALLT. Till slut fick han lite ro att mysa. Sen fick han ju syn på Anders telefon och satt och inspekterade den - men när jag tog den ifrån honom (då han dregglar ner den) - VRÅÅÅÅÅÅL! Han blir så förbannad när man tar något ifrån honom som han inte får ha i munnen. Men men, man får trösta honom och försöka få intresset för något annat :)

Såhär smågnällig var han halva kvällen. Men emellan varven skrattade han och var urmysig.


Sen körde vi ut till Sandra och Victor :) Köpte med oss ett lass mars-glass och typ ett kilo lösgodis! Och hon bara växer och växer :) Hon har en stor och fin mage! Men hon försökte kravla omkring med Alexander ändå, haha :)

Alexander fick prova Wiljams framtida gåstol, och den var hur rolig som helst :)

Och lillfisen var på strålande humör HELA tiden vi var där ! Haha, så länge de uppför sig när man är borta? Den har man hört ett par gånger :)


Sen hem och Anders nattade lillfisen. Jag träffade Yasse en stund , så hon följde med inom :) Inom blev ett par timmar! Vi kan ju babbla i evigheter känns det som. Och visst är det så att om man har ett gemensamt förflutet så har man en speciell vänskap? Och Yasse är underbar, så det är underbart att ha henne så nära.


Imorgon blir det inhandling till nyår och storstädning :)

Av Paula Nilsson - 29 december 2011 01:22


Det är en viss känsla första gången ens barn sträcker upp armarna mot en .


Speciellt när han är ledsen, underläppen åker ut och tårar i ögonen .


Självklart blev jag helt salig och full av värme .


Efter lite tröst, somnade han gott om igen <3

Av Paula Nilsson - 28 december 2011 20:54



Alexander vaknade inte förrän nio idag, så vi gick upp strax efter Anders gett honom mat :) Anders körde iväg och hjälpte sin Farfar lite grann så jag och bubbe-fisen hade morgonbus. Vi klädde på oss, städade, plockade undan, hängde tvätt, lekte på lekmattan och sen sov han en stund till Anders kom hem :)


Vi packade in oss i bilen och körde mot mina föräldrat. Anders skulle hjälpa min Pappa med att putsa :) Och de skulle ha lillfisen där! Jag, Josse och Mamma körde mot Ystad.


Ystad kommun bjöd på parkeringen, GENERÖST :P Med tanke på alla parkeringsböter jag har fått i mitt liv, borde jag få parkera gratis hela mitt liv, haha ! Sen gick vi i typ alla affärer i stan kändes det som. Allting för min del hängde på om de första byxorna gick på direkt, annars hade jag tappat suget totalt. Och de GICK på ! Trodde aldrig de skulle ha jeans till min storlek, men det hade dem!

Köpte allt som allt 3 par jeans, 4 tröjor, 7 par trosor, 1 par strumpor, foundation, ögonpenna, rouge, 2 halsband och 1 BH :)  Så det blev en del ! Men detta är första gången sen vi köpte Mamma-kläder som jag handlade så mycket till bara mig själv. Och efter dessa månaders snålande, var det UNDERBART ! Hade inte ett enda par hela jeans nu , haha :)

Fick klara order om att bara handla till mig själv, men det var svårt att låta bli barnkläderna :)


Vi åt lite på vägen hem och Anders var jätteglad för min skull att jag hade hittat så mycket!


Andy kom hit och jag hjälpte honom lite med en sak :) Kan inte säga vad, vet ju inte vem som läser här !  Men det blir nog uppskattat.


Nu är det Grabben i graven bredvid :)

Av Paula Nilsson - 27 december 2011 23:27



Haft en skön dag :) Vi lallade omkring här innan idag. Sen kom Mamma hit på dejt! Vi myste med bubbe-fisen och skvallrade. Sen kom Anders med lunch ifrån Bullen och Bönan, bakad potatis :) Nam nam säger jag.


Lillfisen och Anders gick en promenad med vagnen, de verkade njuta lika mycket båda två! Så härligt att Anders bara säger ur ingenstans: "nej, nu går jag och Alexander ut på promenad".


Sen gjorde vi det mest befriande på länge. Vi betalade in det sista på Anders skuld. Vi har alltså kämpat med detta i några månader nu. Och idag betalade vi in ALLTIHOPA ! Fy fan vilken känsla. Anders fick trycka på knappen och därefter jublade vi :) Vi dansade omkring med Alexander och bara njöt. Kan låta löjligt för vissa, men de som inte har gått igenom det - förstår inte vilken tyngd det är på ens axlar. Vi har haft detta hängandes över oss i två år nu och det har ätit upp oss båda inifrån. Nu känns det som om vi börjar ett nytt år, ett nytt liv och nu kan vi göra precis vad vi vill. Alla pengar som kommer, är våra. Och efter många motgångar nu så var detta verkligen en JÄTTE medgång :)

Och för er som undrar vad det är för skuld så är det enkelt. Anders blev dömd och hade en månad på sig att betala in det, och den summan var omöjlig att få in. Men nu är det klart :)


Anders bad mig köra iväg och handla lite så vi kunde fira med en god middag. Så jag handlade lite, passade på att lagra lite barnmat också :) Även om vi ska använda mixerna till den maten vi äter - så tycker jag burkmaten är smidig som tusan nu i början :) Alexander har en egen liten hylla i kylskåpet nu.

Jag köpte blommor till min älskling och gick inom på bolaget också. Köpte några av våra favoritöl :)

Sen när jag kom hem så gjorde jag precis så som Anders brukar göra. Jag plingade på dörren så att han kom och öppnade. Där stod jag med ett leende och en bukett blommor :) SÅÅÅ glad att blev. Sa till och med: "har hört att någon här har blivit skuldfri?" Vi är knäppa, men romantiken är där verkligen inget fel på mellan oss två <3


Lillebror kom på middag. Vi åt lasagne, toppad med Gamle Ole-ost. SNUSK på hög nivå kan jag säga. Blev även en liten pannacotta till efterrätt. Cristian var med när vi badade bubbe-fisen också, han tycker det är mysigt att titta och leka :) De for ju omkring i gåstolen och lekte med Alexanders nya leksaker :)


Haft en envis liten bebis till att somna ikväll. Inte förrän halv elva !! :O Så imorgon får vi försöka hålla honom vaken lite mer :) Och vi bestämde att vänta lite till med att ha honom i ett eget rum :)


Anders har precis diskat undan BERGET på diskbänken, så avslappnad jag blev :)


Imorgon står det SHOPPING på schemat. Skitlängesen jag handlade till mig själv ! Anders har, tro det eller ej, tvingat iväg mig för att köpa nya kläder. Han är för gullig <3


Ångesten över att lillasyster ska flytta är helt sjuk... Tänk att inte kunna träffa henne som man vill? Och jag blir så ledsen när hon känner sig ensam.. Vill kunna göra något! Jag vill att folk ska inse vad de gör mot henne när de sviker henne. Jag hoppas verkligen att hennes liv får en nystart.. Det förtjänar hon. Hon förtjänar det bästa och som storasyster gör jag allt jag kan för att hon ska få det <3


Bestämt en klichéartad förändring efter nyår. BANTNING ! Nu ligger vågen på så sjukt mycket plus igen så att man skäms. Man vill inte ens träffa folk för att man skäms. Man hindras i så mycket när man är tjock! Så jag har gett mig jävelen på att nästa år, då JÄVLAR !! Tänker vara stenhård mot mig själv. Har till och med ett belöningssystem. Ska köpa ett par nya trosor för varje kilo jag går ner :) Jag älskar att köpa nya underkläder, det är därför <3

Av Paula Nilsson - 27 december 2011 00:20



Alexander har verkligen provat sig fram bland alla leksaker han fick i julklapp. Det är så mycket så att han blir helt slut :P


Vi körde till boan för att köpa lite sladdar och en förvaringslåda. Och vår stackars lilla bubbe-fis vänder på nappen och tuggar snett på nappens baksida - vilket gjorde jätteont ! Så för första gången, hade jag en gråtande bebis i en affär. Och jag förstår varför andra mammor kan bli stressade, för folk BLÄNGER ut en. Jag sket i det, Alexander var snabbt tröstad och lycklig igen. Han satt där i vagnen och var så fascinerad av allt där fanns.

Vi kom hem med sladdar, förvaringslåda, dregglis, mockasiner, snus, glödlampor, en avbitare och en murarspann :P Blir alltid mer än man tror :)


Sen hem och så fick Alexander sin efterlängtade riktiga mat igen. Nu när vi kört på ersättning ett par dagar för magen skull, har han varit lite halvgnällig. Men efter en brakmåltid med Mammsen var man hur lycklig och nöjd som helst :)

Han har börjat sitta riktigt fint också ! Han är lite rund om gumpen ännu, men det blir stadigare och stadigare. Allt längre stunder utan stöd!


Sen satte vi upp hyllor, lampan och samlade ihop alla leksaker till Alexander i förvaringslådan :)


Farfar Roger satt barnvakt medans vi var på bio :) Blev Stig Helmer ! Ingen jättebra film direkt. Men trevligt att hitta på något :) Jättekul att gå med mamma, pappa och Josse !


Blev en slurp kaffe här hemma med Roger, Mamma, Pappa, Micke och Josse. Och lillfisen busade rundor här :)


Nu ligger vi här och fattar inte att klockan är så mycket ! Undrar om någon ska tända granen ikväll igen. Igår släckte jag ljusen i granen och alla andra lampor innan vi skulle lägga oss. Men när jag väcker Anders på soffan så tänds granen, från ingenstans! Anders släckte den igen. Men när han kom hem efter att ha varit fylletaxi, var granen tänd igen. Vi har ju lite påhälsningar här då och då :)


Jag undrar när jag ska låta Alexander sova i eget rum, med babyvakt. Verkar som att många andra bebisar i hans ålder sover i egna rum nu! Känns lite konstigt att inte ha honom i vårt sovrum tror jag.


Imorgon kommer Mamma hit och har en ensamdejt med mig :) Ska bli mysigt !

Av Paula Nilsson - 25 december 2011 20:14



Lille julafton:


Kom iväg i rätt god tid. Packade hela bilen full med saker! Josse lekte med lillfisen under tiden. Anders var i Tomelilla. Och man tror att man får med sig allting. När vi skulle upp om till Roger upptäcker jag att jag hade glömt ALL mat till Alexander :O Så Anders fick köra hem och hämta det :)

Sen hem till mina föräldrar. Där vi satte Alexander i gåstolen i sin fiiiina juledräkt! Han var så otroligt söt i den :) Han upptäckte mormor och morfars hus på ett helt nytt sätt. Vi grillade, spelade julspelet, åt, delade ut julklappar och hade uppesittarkväll. Vann en miljon-bingolott !

Jag hade skrivit rim till alla julklappar vi gav, vilket var väldigt uppskattat. Och min älskade Mamma hade fått en sån UNDERBAR julkänsla där hemma. Vi bara njöt hela kvällen. All god mat, vår underbara familj och så en liten vilding :)

Jag hade gjort pepparkakscheesecake också. Mums mums.

Alexander försökte tugga på deras gran, men den var inte alls god. Hela ansiktet skrynklades ihop, haha :)

En helt fantastiskt underbar kväll och MASSOR av julklappar till lillfisen


Julafton:

Jag steg upp och gav lillfisen lite mat, så somnade han om :) Sen började mitt morgon-julstök. Gick och tände upp alla juleljus, tända ljus och dukade. Stekte sen pannkakor och satte igång lite julmusik. Sen gick jag och lillfisen och väckte Anders och Josse. En god frukost får jag säga!

Vi bytte julklappar med varandra och JÖSSES! Jag fick en DKNY parfym+lotion av Anders, luktade såååååå ljuvligt. Sen fick vi en taklampa och svarta tavellister av Josse :) Anders fick den gröna Lacoste parfymen av mig! Och massor av julklappar till Alexander

In duschen, göra oss i ordning, Josse har koll på Alexander, packade ut allting i bilen, få på Alexander juldräkten och iväg. Vi körde utom och sa God jul till vår saknade vän Kenny.

Sen hem till Farfar Roger :) Vi kollade på Kalle Anka, spelade julspel, åt och åt och åt, delade ut julklappar och umgicks. Alexander var emellanåt väldigt gnällig. Detta är ju långa dagar för en liten bubbe-fis. Mycket folk och mycket händelser. Men han somnade han också :)

Sen hem och jag gosade MASSOR med min lilla bubbefis. Som slappnade av totalt när vi kom hem :) Han slocknade rätt fort. Vi satte oss och bara andades ut. Vi var så supernöjda och alldeles överjästa av julmaten :P hehe. Som man brukar vara efter julafton !


Vi insåg hur MYCKET julklappar Alexander hade fått, har aldrig sett nått liknande :) Har inte hunnit gå igenom allt ens! Superfin gåstol, leksaker, jättemycket kläder, pengar, gosedjur mm. Typ 5 påsar med saker till bara Alexander fick vi i jul :) Och man blir så glad. Man tycker det är roligare att öppna hans julklappar än sina egna


Idag har vi inte gjort mycket. Lekt med lillfisen och hans nya saker :) Vi åkte iväg och handlade lite, tvättade bilen, slängde kartonger OCH beställde hem pizza, och herregud vad gott det var!

Nu har vi ostbrickan framme, så här luktar typ fotsvett överallt :P Men så är det, ju äckligare osten luktar - ju godare är den :)

Lillfisen vaknade första gången klockan nio imorse, somnade om direkt :P Sen vaknade inte han förrän 11.20 :O JÖSSES! Men det har märkts även på honom att det har varit mycket dessa dagarna. Han har även haft problem med magen! Så vi har kört på bara ersättning i 2 dagar och äntligen har allt bajs lossnat.


Imorgon ska vi försöka ordna lite här hemma, vi har ett totalt kaos här just nu :P

Av Paula Nilsson - 22 december 2011 22:35



Vi har hunnit med MASSOR idag. Och det har varit underbart. Har varit lite sådär halvdegig i några dagar. Inte känt för nånting och bara ööööööööörrrggg. Det har hänt mycket och varit mycket.


Men jag gav Alexander mat vid åtta och sen gick jag och duschade - då han brukar ligga och snacka i sängen en bra stund annars. Men när jag kom ur duschen så hade lillfisen somnat om :) Så jag hann plocka undan disk och lite sånt!

Sen upp med Alexander och körde morgonbestyren :) Han hamnade i gåstolen medans jag fortsatte städa och plocka undan överallt. Och jag kan skrattade så jag höll på att dö! Han jagade dammsugaren som en tosing här hemma :) Jag kan inte låta bli att skratta :) Innan hoppade han fram i gå-stolen men nu på senare tid har han funnit benen rejält och springer. Det går UNDAN kan jag säga. Det gäller att akta fossingarna ibland :)


Anders fick en rejäl sovmorgon, vilket han behövde :) 


Blev en kladdig middag med lillfisen, han provade en 6 månaders-burk idag med lite grövre konsistens. Och det gick till och med bättre än med de andra ! Han fick bättre grepp om maten. Innan har det mest var som soppa och det har sörjats överallt. Men detta smaskade han i sig med råge ! Har införskaffat en stor och bra mjukplast haklapp. Men det hade inte hjälpt mycket idag :) Bara väldigt smidigt efteråt, man bara sköljer av den.


Vi packade ihop min farmor och farfars, Jocke och Emelies julklappar och begav oss till Kåseberga. Blev kaffe, kaka och en lång snackestund där. Alexander mumsade lite mosad banan och snackade ikapp med sin gammel-farfar! Efter en stund i stolen lade vi honom på en filt på golvet. Och där blev det lajban! Han rullade runt, runt, runt. Han var SÅ nära på att börja ta sig framåt. Så krypet är inte långt borta :) Han flinade och snackade samtidigt som han rullade runt. En riktig vilding när han är igång.


Sen vidare till Farfar Roger på en kopp kaffe, eller två :) Där provade Anders att hålla lillfisen om midjan, och ja visst - han började traska framåt!


När vi kom hem hade Josse middagen färdig! Så glada vi blev :) Hade hon inte gjort det, hade det nog blivit hämtmat idag! Hon är duktig <3


Jag provade att hålla i händerna på Alexander, alltså så att han bara höll balansen med hjälp av mig. Och han traskade raskt fram ! Jag blev så förvånad, för det är bestämda steg han tar :) WHAT ?! Vad hände ? När blev min lilla älskling så stor? ! Så att han kan stappla sig fram med lite hjälp av mamma!! Jag blev helt till mig. Han tyckte det var skitkul och ville fortsätta hur långt som helst :) Han är ju bara 6 månader <3 Ska försöka få foto på det :) Det går undan mellan varven här.


Nu ska jag snart slänga ihop en pepparkaks-cheesecake till imorgon. Då firar vi jul med mina föräldrar <3 Ska bli supermysigt !

Skapa flashcards