Alla inlägg under december 2012

Av Paula Nilsson - 7 december 2012 19:21



I ett nafs blev det totalt ombytta roller här hemma. Anders är permitterad i december och januari och går därför hemma nu :P Så är det att vara murare :)

Jag jobbar och står i som bara den! Nu sköter Anders hela hemmet, laga mat, hämta och lämna Alexander på dagis 15/h i veckan och tvätta. Visst har vi hjälpts åt till VISS del innan. Men eftersom jag har gått hemma innan, så har självklart jag tagit hand om det.

Jag tycker det är hemskt att missa tid med Alexander och det kan jag få riktig ångest över. Men nu får han en MASSA pappa-tid och det njuter de bägge två av. Och ja, att börja efter en mamma-ledighet är ju något man måste förr eller senare.

Jag trivs förresten riktigt sjukt bra med mitt jobb. För er som inte vet så jobbar jag inom LSS-verksamheten i Tomelilla kommun. Har aldrig nånsin blivit så bra bemött och haft en så bra kommunikation :)


Ikväll är Anders på julbord med sina kollegor, kan bli spännande att se skicket på honom när han kommer hem :) Jag och Alexander ska köra till Ystad imorgon förmiddag och shoppa lite, så slipper vi en bakfull Anders här hemma :) hehehe ! Händer aldrig nu för tiden, inte sen vi fick Alexander - så då kan jag vara snäll och låta honom sova :)


Annars rullar det på bra tycker jag. Jag har nu gått ner sammanlagt 44 kg sen jag fick lillknallen ! Nu går det sakta men säkert ner. Jag tar det så lugnt och låter det ta sin tid :)


Man springer ju runt som ett jeehu efter Alexander här hemma och överallt annars. Både jag och Anders njuter till tusen av åldern på lillfisen nu. Han babblar som tusan! Han har blivit jätteduktig på två-ordsmeningar. Ordförrådet är överfullt just nu :) Han får jättemycket komplimanger på dagis och av alla runt om oss för sitt välutvecklade språk.

Men även dessa underbara raseri/trots-utbrott har börjat. Man slänger sig på golvet och gallskriker för att man inte får som man vill. Jag sitter lugnt sidan om och försöker hålla om honom tills han har slutat skrika. Sen är både jag och Anders noga med att titta honom i ögonen när vi säger till honom och inte höja rösten. Det är lättare sagt än gjort ibland, men det funkar bra än så länge :) Det går över ganska snabbt och han är ganska lättlockad med annat.


Vi har även fått upp julen lite grann. Lite tomtar, gardiner, ljusstakar och sånt :) Men jag är en sån som låter julen bara växa mer och mer ända fram till självaste julafton !

Vi bestämde även att införa en egen liten tradition. Istället för att ge 24 små klappar i en adventskalendet, så ger vi en liten klapp varje advent. Det blir lite mer lagom :) Tänk annars sen när vi får fler barn? Typ 70 julklappar INNAN julafton.


Nu ska jag bara jäsa på soffan tills jag somnar framför TV:n :)

Ovido - Quiz & Flashcards