Alla inlägg under mars 2013

Av Paula Nilsson - 27 mars 2013 15:23



Igår var jag på besök på MVC. Skulle lämna en massa prover, ha hälsosamtal, väga och mätas, boka in tider för mer än halva graviditeten och dessutom träffa en ny barnmorska.

Var skitnervös att behöva träffa en annan BM eftersom jag och Anders trivdes superbra med den vi först fick. Men det gjorde ingenting, för hon var precis lika trevlig och härlig.


Alla prover såg bra ut :) Hälsosamtalet kändes också bra att ha, då jag väger mindre denna gången. Och jag gjorde det VÄRSTA tänkbara, jag vägde mig inför henne. Och lycklig blev jag, hade bara gått upp 0.5 kg. Trodde lätt 5-6 kg. Men det var väldigt skönt att det stått ganska still :)

Fick jättefina komplimangen för min lilla bula på magen, trots att jag den syns väldigt tidigt.

Så nu har jag bokade tider till slutet på juli :)


Jag kom hem till två packande och rensande töser, Mamma och Josse. Jag är så jäkla glad för att ni kommer hit nästan all er lediga tid och packar. Jag är så otroligt lättad att vi har kommit så långt. Ni är guld värda <3


Alexander blev hämtad av Moster på dagis och så kom de hemom här innan hon kidnappade honom :) Han fick en Blixten-keps av dem här hemma, och mallig blev han ! Han ääälskar Blixten McQueen.


Jag och Anders hade lite tapas-bord. Plockemat ! Starkt som tusan och määäängder med vitlök :) Perfekt myskväll för oss två <3


Nu sitter jag här, med fogar som skriker av smärta. Och försöker få tiden att gå tills lillfisen kommer hem ikväll <3

Av Paula Nilsson - 24 mars 2013 19:06



Har förstått att det är många som har frågetecken kring min sjukskrivning.

Jag fick alltså samma sorts foglossningar som när jag väntade Alexander. Gick med dessa smärtor i ca 2 veckor och trodde kanske förkylningen gjorde det tillfälligt värre. Men det gjorde ondare och ondare för varje dag, och ju mer jag kämpade för att hålla igång - dessto mer smärta fick jag.

Jag valde att inte köra totalt slut på mig själv innan jag sökte läkarvård, och fick mitt sjukintyg. Hade jag fortsatt någon dag till, hade jag varit helt sängliggande. Det var både jag och läkaren överens om.

Och jag kan inte vara sängliggandes, då jag har en liten Alexander här hemma. Även om jag är sjuk, har ont eller är allmänt kass - så är jag Mamma till honom.

Alla runt om mig stöttar upp och hjälper till så gott de kan och så mycket som jag tillåter.

Jag har vissa dagar då jag knappt tar mig ur sängen och vaggar omkring som en anka. Andra dagar börjar bra och då blir jag ivrig och vill göra en massa saker - men så blir jag sittandes för att jag tog i för mycket.

Just nu har jag stora problem med vardagliga saker och jag kämpar på så gott jag kan. Även om jag vill gråta, skrika och bara ligga ner med en kudde mellan knäna - så måste jag orka mer än det.

Jag hoppas att jag sökte till läkaren i så pass god tid att jag slipper bli sängliggandes sen.

Och med enkla ord. Kan jag inte ta hand om min egen vardag, har jag väldigt svårt att hjälpa andra med sin. Tyvärr. Jag älskar mitt jobb och hade verkligen hoppats att få lov och jobba läääääänge denna gången.


Fick en underbar läkare på MVC. Han drog, slet, klämde och kände. Jag var LAGOMT mör och stel efteråt. Men han skrev ett skitbra intyg. Och jag fick ett tidigt UL. Kändes jättekonstigt att göra det ensam, då jag vet att Anders hade gjort vad som helst för att få vara med. Men, bebisen såg frisk och fin ut för sin ringa ålder. Blev tyvärr bakflyttad 2 veckor. Så jag är bara i v 10. Och vi är nu beräknade att föda den 21 oktober.

Fick även svar på varför det syns att jag är gravid redan. Min livmoder växer mycket och FORT.


Anders tror att vi får en flicka. Jag tror vi får en pojke. Ska bli intressant att ta reda på vid nästa UL :)


1 vecka kvar tills vi flyttar ner till den andra marklägenheten :) Ska bli så skönt !

Har packat en hel del. Eller ja.. Anders, Mamma och Josse har packat en hel del. Jag har dirigerat lite. Tur vi har underbara familjer och vänner runt om oss som hjälper och stöttar upp. Ni är guld värda.


Ovido - Quiz & Flashcards