Alla inlägg under augusti 2014

Av Paula Nilsson - 6 augusti 2014 19:56


Skulle jag på något vis vara perfekt? Eller mitt liv helt perfekt?


Nej. Nej. Nej.


Jag ska berätta lite om hur en viss 25 årig kvinnas liv ser ut.


Hon bor i Onslunda. No words needed, egentligen. Men detta innebär att var jag än ska åka, måste jag packa in två barn, en vagn, skötväskor, mig själv, handväska och för att för GUDS SKULL aldrig glömma snusen. Det är inte bara att packa in allt detta. Detta görs samtidigt som Samuel vrålar i sin bilstol och som Alexander studsar upp och ner i baksätet. Sen måste man alltid räkna till fem, säga till Alexander att om han inte hoppar upp i bilstolen NU - får vi stanna hemma. "Man fåååår inte åka bil, utan att sitta fast". För att sedan mötas av ca 20 st, Varför det Mamma?

SEEEEN kommer man iväg ;)


Jag har gått ner 40 kg. WOOOW!! FANTASTISKT !!

Klart som fan det är fantastiskt. Men jag hatar att jag lät det gå så långt. Jag hatar att jag har 11 kg kvar. Jag hatar att jag ibland inte kan låta bli att stoppa vissa saker i munnen. Jag ÄCKLAS av att se mig själv i spegeln, p.g.a mitt skinnhäng.

Ibland äter jag pizza och ibland äter jag McDonalds. Jag ÄLSKAR skräpmat. Precis just därför får jag gå igenom denna fruktansvärda tortyr, för att gå ner i vikt. Jag skulle kunna göra vad som helst för att få trycka i munnen om kvällarna. DÅ är jag som svagast. Jag kan bli riktigt vansinnig om Anders sätter sig och mumsar något då.


Alla mysiga och underbara dagar med mina pojkar.

Klart vi har mysiga och underbara dagar, i det stora hela. Men sanningen är så enkel att om man har en 3 åring och en 9 månaders bebis, så är det ICKE lätt. Man ska försöka göra saker som passar bägge två.

Det är hemskt när det är riktigt varmt. Då vill jag och Alexander vara ute och bada och leka. Men Samuel håller sig inte i skuggan precis. Och han vill så gärna klättra i den stora bassängen, som oftast är liiite för kall för honom. Är det riktigt jäkla varmt, kan inte Samuel ha en massa kläder på sig - och kan då inte spralla omkring på trädäcket (får piggar i benen). Gräset kvar.. Inte om man frågar Mr.Tuggenisse Han hade nog varit lyckligast i världen om han hade fått lov att äta upp gräsmattan ;)  En otroligt sprallig och nyfiken liten gosse.

Samtidigt som man då jagar Samuel och håller koll på honom, ska man försöka leka med Alexander och busa med honom.

SJÄLVKLART gör man allt detta. Men det är inte lätt och det inte underbart alla gånger. Vissa gånger skulle man bara vilja lägga sig i en solstol, med musik i öronen och bara gotta sig ;)


Hålla ordning och rent i hemmet..

Hmmppff...

Jag städar en omgång på morgonen och en omgång på kvällen. Jag gillar när det är snyggt och i ordning. Men innebörden av ordning, ruckas lite på när man har små barn :)

Jag drar över med dammsugaren, plockar undan disken, diskar flaskor och laddar en maskin tvätt.

Ibland när jag kommer hem till andra mammor undrar jag verkligen - HUR?!! HUR kan ni ha det så skinande rent och i ordning alltid? HUR kan barnens lekrum alltid se så fina ut och alla saker på sin plats?

I vårt lekrum tar det jävlar i det inte 5 minuter innan det ser ut som ett bombnedslag. Jag intalar mig att det är ett bra tecken. Barn ska leka med sina saker och så är det inte ordning. Alexander får plocka undan det mesta själv och får belöning för det. MEN en sån städning tar ca 1 timme.

Här är oftast rent men stökigt. Man kan plocka, plocka, plocka.

Jag trivs i vårt hem. Det syns att vi bor här och att vi lever här. Visst skulle jag vilja ha ett hus och inreda supertjusigt. SEN. SEN när barnen är större, vill jag det. När sakerna får bli där jag ställer dem :) Schhhh... låt mig tro att det kommer bli så, någon gång.


Jag är en omtänksam, snäll och ganska skojig människa.

Absolut är jag det. MEN jag är också en riktig kärring ibland. Jag kan ha ett fruktansvärt humör. Jag kan också bli sur lite lätt och ibland pratar jag alldeles för mycket om mig själv och mitt liv. Jag försöker inte göra det, men jag älskar mitt liv och vill gärna dela med mig av det.

Jag lyssnar gärna på ALLA och hjälper mer än gärna människor jag älskar.

Jag gillar ju även om det är ömsesidigt då. Jag kräver aldrig saker tillbaka men för mig är det sunt förnuft och välvilja.

Jag har en tendens att överanalysera saker och kan då bli lite dramatisk i mitt grubblande. Då är det bara att be mig hålla käften och sluta ;)


Jag anser mig själv som ganska vuxen.

Jag gillar rutiner och våra barn är sedan födseln inkörda på samma rutiner. Jag gillar även att bryta rutinerna, IBLAND. På helgerna eller vid speciella tillfällen :) Men mitt i veckan är jag stenhård med det. Japp, kan låta tråkigt och enformigt. Men det är så våra barn har lärt sig vad som gäller och NÄR det gäller. Jag vågar tro att  barnen blir mindre frustrerade och förvirrade då!

Jag gillar även familjekvällar, gärna tillsammans med flera andra familjer. Äta gott, barnen leker, kaffebabbel och mycket skratt. Det är bland det bästa jag vet!! Social är nog ett bra ord för mig :)

Jag storhandlar och planerar. Jag ska gifta mig. Jag gillar pyssel och bakning.

Jag gillar att fika och jag gillar att lägga mig rak lång i soffan på kvällen.


Jag kan kanske uppfattas som en fröken Perfekt av många. MEN det är jag inte. Alla dagar är underbara, men inte konstant underbara. Det kommer tuffa stunder, arga stunder, ledsna stunder. Så ÄR livet.

Självklart framhäver man allt det positiva och roliga på facebook och instagram. Det är ju DET man vill att andra ska se. När man väl får till det, sådär riktigt bra och kul. När man njuter och när man gottar sig.


Kanske kan man inspirera någon annan att ta sig energin att packa ut ungar och saker i bilen, och köra en sväng?

Kanske kan man uppmuntra någon annan att försöka gå ner i vikt?

Kanske kan någon faktiskt se att det finns fungerande familjer, där Mamma och Pappa gör lika mycket?

Kanske kan någon se att man aldrig ska nöja sig med något mindre än 100 % äkta kärlek och förälskelse?

Kanske kan någon se att det okej att må bra och att njuta av de underbara och mysiga stunderna, även om de vissa dagar kan vara sällsynta?

Kanske kan någon tänka, att den där Paula - hon verkar vara en riktigt härlig människa?


Inte ett jäkla dugg perfekt. Bara lycklig och medveten.

Skapa flashcards