Alla inlägg under september 2015

Av Paula Nilsson - 29 september 2015 22:14


Oj Oj Oj..


Mycket ska vi nog höra här hemma. Varje dag är det nya sätt att uttrycka sina känslor och åsikter.


Alexander är i en väldigt spännande period i livet. Han är stor nu. Nästan vuxen om du frågar honom. Det är väldigt mycket känslor som ska identifieras, tankar som ska grubblas och olika sidor av Mamma ska testas.

Det är nästan som en liten tonåring. Ena sekunden är man sååååå glad och sååååå nöjd. Nästa sekund så skrikskäller man ut både Mamma och Lillebror. "NU ÄR JAG FAN ARG PÅ ER!!!"

Ibland lyckas jag vara superpedagogisk och verkligen försöka behålla lugnet. Att visa vad som är okej och inte okej. Att låta honom få bli sur och arg en stund. Att prata lugnt efteråt.

IBLAND.

Ibland blir jag lika tokig tillbaka. Ibland får jag bara nog. Då är jag inte lika pedagogisk. Jag är mänsklig. Jag får be om ursäkt lika ofta som Alexander. Jag får också förklara varför jag blev arg eller sur. Jag får också ta en liten time out ibland.

Idag fick jag höra något väldigt fascinerande... Alexander blev riktigt sur och arg, för att hans lillebror fick företräde till toalettstolen. Han blev alltså inte arg förrän han insåg att Samuel skulle visst kissa.

"Men jag då? Tänk om jag är kissig nu?"

"Det visste jag inte att du var, Samuel sa själv ifrån om toa, därför fick han hoppa upp"

"Jag blir så trött på detta Mamma."

"Samuel är klar nu, ska du också kissa nu innan vi går ut?"

"Nej, jag är ju inte kissig Mamma. Jag sa TÄÄÄÄNK OM"

"Jag kan tyvärr inte läsa dina tankar Alexander. Då får man säga till."

"Jag ska faktiskt SLUTA MED MIN ÅLDER!!! Du är ju DUM !"

Denna Mamman blev sittandes med hakan i golvet och mest tänkte högt. "WOW. Vad fan hände?"...

Fast jag sa det högt. Inte bra.


Blev en mysig och rolig kväll tillsammans ändå. Dessa utsvängningar är inte så stora och de går över fort. Vi kan diskutera efteråt vad som gick fel och bestämma vad vi ska träna på till nästa gång det blir lite galet. Idag passade jag på att tända ljus och mysa/snacka en timme med bara Alexander, efter Samuels läggning. Vi tittade på Lilla Aktuellt och gick igenom alla följdfrågor.


Jag vill så gärna lära Alexander ett bra tonläge. En trevlig ton och ett sunt förnuft. Jag vill att mina barn lär sig hur man bemöter andra. Respekt och hänsyn. Hur man är en bra kompis. Håll tummarna för att vi lyckas :)


För övrigt är dessa två pågar helt underbara. De bråkar, mycket vissa dagar, mindre andra dagar. MEN de leker otroligt bra ihop och de har mer och mer roligt tillsammans. De är måna om varandra och ser efter varandra. Jag är så stolt över det. Jag är otroligt GLAD för det.


Samuel pratar mer och mer. Nu när vi har fått op-tid för öronen, längtar vi tills det lossnar :)

Han vill så gärna och försöker verkligen prata. Men hör man inte, är det svårt.

Dock inga problem med att göra sig förstådd. Samuel visar väldigt tydligt vad han vill.

Bland annat kissar han på toaletten varje dag. I princip blöjfri eftermiddag/kväll här hemma.


Att ha en 4 åring och en snart 2 åring är otroligt kämpigt ibland. Men samtidigt har det aldrig varit roligare. Det händer så mycket. Alexander har utvecklats helt ENORMT det senaste året. Han är en riktig kille. En känslig kille med mycket tankar. Eftertänksam och oerhört smart. Vältalig och full med energi. Omtänksam och urcharmig. Dåligt morgonhumör och nååågot bekväm i att göra "måsten". Kan dra riktiga valser och vill gärna testa.

Samuel har också blivit stor. Ett riktigt energiknippe med mycket spring i benen. Nästan alltid glad och älskar att säga "HEJ" Har fullständig kontroll över sin kropp och utforskar gärna världen på detta vis. Solstråle direkt han vaknar. Gillar inte ylande ljud och gräsklippare.Skriker han, så skriker han JÄÄÄÄVLAR i det. Älskar att dansa och får alla människor att skratta. Gillar verkligen att stå i centrum. Samuels stora idol är Alexander.


Livet som småbarnförälder ;)


Jag lärde mig förresten ett bra knep att använda vid middagen. Gjort det ett tag. Jag frågar bägge barnen, Vad har varit det bästa idag?

Då blir man faktiskt positiv, även skitdagar innehåller nått som är bäst.

Skapa flashcards