Direktlänk till inlägg 2 oktober 2012

Njuter .

Av Paula Nilsson - 2 oktober 2012 22:52



Just nu njuter jag ganska mycket av livet.

Har funderat mycket på det och jag har kommit fram till att jag ska ta mig tid att njuta av sånt som jag faktiskt ÄLSKAR.


Jag älskar att busa med Alexander.

Jag älskar att snusa Alexander på näsan, mellan ögonen. Han är så gosig där :)

Jag älskar att krypa upp till min älskling och bara känna mig trygg.

Jag älskar att se Anders och Alexander tillsammans, när de inte vet att jag tittar.

Jag älskar att leka ute med Alexander.

Jag älskar att laga mat och se andra tycka om min mat.

Jag älskar att ha sovmorgon ibland och att vakna till världens hooolabaloo utanför sovrummet.

Jag älskar att skvallra med min Mamma.

Jag älskar att tända en massa levande ljus och bara kura ner mig under en filt på soffan.

Jag älskar att sätta mig i soffan på kvällen och hela hemmet är nystädat.

Jag älskar när Alexander säger Maaaat. Han är så söt när han säger just mat :)

Jag älskar att banta, det ger mig ett visst självförtroende och jag är piggare om dagarna.

Jag älskar att umgås med min bästis, Sandra. Hon förstår mig som ingen annan gör.

Jag älskar att göra saker för andra människor, så att de mår bra för om så bara en liten stund.

Jag älskar att lyssna på SJUKLIGT hög musik när jag kör själv i bilen.

Jag älskar att vädra in frisk luft i hemmet.

Jag älskar att ringa videosamtal till Josefine så att Alexander kan prata med henne.

Jag älskar att pyssla med småsaker, jag är i en egen liten värld då.


Jag älskar att göra så mycket och jag KAN göra alla dessa sakerna. Jag har på senaste tiden försökt lära mig att se det positiva i varje dag och inte BARA gnälla.

Alla behöver gnälla. Och det är sunt, tror jag. Men att faktiskt kunna se förbi gnället och faktiskt uppskatta allt man har.


Hinner knappt med i Alexanders utveckling. Han är en riktig snackemoster :) Mamma säger att han är lik mig som barn och DET säger inte lite. Det ploppar ut nya ord varje dag. Som mat, mjööök (mjölk), tykel (cykel), båååd (bada), motter (moster), toa, biiiar (bilar), pippi (fågel), looong (ballong) osv :) Pekar på allt och försöker få fram ord. Oftast går det väldigt bra.

Han försöker hjälpa till att klä på sig och kan ta av sig både tröja och blöja ibland. Vet precis var han ska kasta blöjorna, var man borstar tänderna, att man tvättar händerna vid specifika tillfällen, var skräp ska kastas, var skorna ska stå och ja - allt därtill :)

Men det är också FULLT ÖS. Allt man inte får, är roligast. Han är oftast lite trotsig när han är trött eller behöver varva ner lite. Kan inte låta bli det som står på borden. Trycka på alla knappar man kan. Tända och släcka alla taklampor i ett. Öppna och stänga ALLA sorters dörrar och luckor. Kommer även tillfällen då han försöker slå, vilket vi lyckats få bort nästan helt. Förr skallade han en rakt i ansiktet om han blev sur, men det har han helt slutat med. När han är mätt så börjar han kasta med maten ,vilket också börjar bli bättre.

Vi provar oss fram med vad som funkar för oss, i uppfostringsväg. Och det märks snabbt om det fungerar eller om det går rakt ut i luften. När det gäller saker han absolut inte får lov, som att slå/bitas/kasta hårda saker, så sätter vi ner honom på golvet och vänder oss bort. Då får han inte vara med och leka, vilket är det värsta han vet. Vi ser honom i ögonen och säger "Då säger du förlåt till ---". Då går han fram och kramar om personen. Så börjar man om och ser om det går bättre. Vilket det NÄSTAN alltid gör :)

Ville nog mest få fram att det är en helt fantastisk ålder och jag njuter till tusen procent, men att det också är full rulle :) Det är inte BARA guld och gröna ängar  , hehehe :)


Jag älskar vår lilla familj. Jag längtar tills Anders inte ligger ute och jobbar längre :)


Det är även SJUKT skönt att ha börjat jobba ordentligt. ÄLSKAR mitt nya jobb :)

 
 
Ingen bild

jeanette

4 oktober 2012 10:00

hej,vad kul o få läsa vad som händer hos dig igen du skriver med sådan inlevelseförmåga o det gillar jag..hoppas du snart får hem din karl det e inte roligt o vara ifrån den man älskar..jag tänkte också börja blogga men vet inte hur man kommer igång,har du några tips?? önskar er alla en toppendag mvh jeanette

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Nilsson - 6 januari 2016 00:08

  Ikväll när jag låg nerbäddad i soffan och kollade på TV sköljde verkligen detta över mig. Jag brusade upp och hade en lång utläggning för min man om alla tankar jag har kring detta. Han satt väl mest med hakan i golvet och förvånades över "rycket...

Av Paula Nilsson - 29 september 2015 22:14

  Oj Oj Oj..   Mycket ska vi nog höra här hemma. Varje dag är det nya sätt att uttrycka sina känslor och åsikter.   Alexander är i en väldigt spännande period i livet. Han är stor nu. Nästan vuxen om du frågar honom. Det är väldigt mycket k...

Av Paula Nilsson - 5 februari 2015 19:29

  Jag fick tänka efter riktigt när jag skulle komma på hur resan började.   Denna fruktansvärda resa som stympade min Mamma. Jag kommer att berätta hur sjukvården tog ifrån henne all värdighet. Jag kommer att berätta hur fruktansvärt både min ...

Av Paula Nilsson - 2 februari 2015 21:52

  Det har kommit många frågor idag. Kring mitt inlägg mitt i natten.   Det har absolut inte hänt något och jag är inte bitter över något.   Jag har funderat ett tag över hur synlig jag är och hur tillgänglig jag är. Människor jag inte träf...

Av Paula Nilsson - 28 januari 2015 00:18

  Nu har de haft varandra i ca 15 månader.   De har verkligen lärt känna varandra. På ett sätt som bara bröder kan.   Jag brukar ibland bara sitta lite bredvid och iaktta mina pojkar. De är fantastiskt roliga tillsammans. Alexander är...

Ovido - Quiz & Flashcards