Direktlänk till inlägg 27 juni 2012

Cancer-gen .

Av Paula Nilsson - 27 juni 2012 01:08



En liten gosse som vaknade LÅNGT innan det var tid för det. Halv fem imorse var han jättepigg. Men slocknade vid halv sju igen :) Inte konstigt egentligen eftersom han somnade för natten tjugo över sex igår kväll.


Mamma kom och hämtade mig vid halv åtta - sen begav vi oss till Lund. Josse hade Alexander så länge :)

Så vi traskade in på Onkolog-mottagningen, och vi var nog de enda som gjorde det med ett leende. Men det kanske är så när man går in genom portalen för cancer, man är lyckligt ovetande när man går in - men inte alltid när man går ut därifrån.

Vi träffade en mycket kompetent och sympatisk läkare. Hon hade verkligen helt rätt jobb :)

Jag var med Mamma som moraliskt stöd och ja, ett par extra ögon och öron.

Vi fick beskedet på OM Mamma bär på en cancer-gen eller inte. Den har gått igenom familjen/släkten. Denna genen gäller specifikt bröst-cancer och äggstocks-cancer. Och min Mormor fick båda två.

Att bära på genen innebär att man under sin livstid har 80 % risk för att få bröstcancer och 10% risk för äggstockscancer. Det är inte säkert att man får cancer alls, men med en så hög riskprocent måste man ha ett extra öga och ha oftare kontroller.

Det är 50% risk att man bär på genen om en av ens föräldrar har det.

Man får själv välja om man vill veta att man har genen eller inte.

Jag har valt att veta. Med dessa extra-resurser och kontroller, känns det snarare som en trygghet att kunna hitta eventuell cancer i tid.

Vi pratade rätt mycket och åkte hem med lite blandade känslor.

Vi hann med en fika innan hemfärden och det var verkligen SKITmysigt att bara sitta och umgås med Mamma <3


Sen hem till en busunge och härja. Han var utvilad och glad, de hade sovit i soffan i 2 timmar tillsammans :)

Alexander sa Mo-Mo till sin Mormor idag, och det gjorde nog hennes dag ! Hon behövde det.


Sen har vi verkligen haft roligt. Krypit omkring, busat och skrattat.


När Anders kom hem invigde vi grillen. Han hade lagt kyckling i marinad redan igår - och GUUUUD så gott det var :)


Blev storhandling för min del, alldeles ensam ! Och det var sjukt härligt att gå där i min egna lilla värld. Spelade SKIThög musik i bilen och sjöng :)

På vägen hem stannade jag till hos Roger och Mattias. De bjöd på en snabb kopp kaffe och lite allmänt prat. Det var längesen vi satt så :) Vi har varit lite dåliga på att umgås på det sättet på sista tiden. Och jag älskar dessa stunderna. Jag är så glad att jag har dem i min familj, att de verkligen ÄR familj.


Här hemma hade Alexander släppt världens bomb till bajsblöja och alla som känner Anders vet hur svårt han har för det. Men det hade gått bra och lillfisen var nattad när jag kom hem :)

Blev ett litet städryck och en låååång dusch.


Vill bara berätta hur fantastisk min lillasyster är, hon ställer alltid upp ! Älskar dig Josefine <3


GRATTIS MADDE OCH LINUS TILL LILLFLICKAN <3



Imorgon blir det dejt med Sandra och Willjam, WOHOOOO !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Nilsson - 6 januari 2016 00:08

  Ikväll när jag låg nerbäddad i soffan och kollade på TV sköljde verkligen detta över mig. Jag brusade upp och hade en lång utläggning för min man om alla tankar jag har kring detta. Han satt väl mest med hakan i golvet och förvånades över "rycket...

Av Paula Nilsson - 29 september 2015 22:14

  Oj Oj Oj..   Mycket ska vi nog höra här hemma. Varje dag är det nya sätt att uttrycka sina känslor och åsikter.   Alexander är i en väldigt spännande period i livet. Han är stor nu. Nästan vuxen om du frågar honom. Det är väldigt mycket k...

Av Paula Nilsson - 5 februari 2015 19:29

  Jag fick tänka efter riktigt när jag skulle komma på hur resan började.   Denna fruktansvärda resa som stympade min Mamma. Jag kommer att berätta hur sjukvården tog ifrån henne all värdighet. Jag kommer att berätta hur fruktansvärt både min ...

Av Paula Nilsson - 2 februari 2015 21:52

  Det har kommit många frågor idag. Kring mitt inlägg mitt i natten.   Det har absolut inte hänt något och jag är inte bitter över något.   Jag har funderat ett tag över hur synlig jag är och hur tillgänglig jag är. Människor jag inte träf...

Av Paula Nilsson - 28 januari 2015 00:18

  Nu har de haft varandra i ca 15 månader.   De har verkligen lärt känna varandra. På ett sätt som bara bröder kan.   Jag brukar ibland bara sitta lite bredvid och iaktta mina pojkar. De är fantastiskt roliga tillsammans. Alexander är...

Ovido - Quiz & Flashcards