Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Vi ser ljuset .

Av Paula Nilsson - 21 maj 2012 23:56



Ska berätta lite om mitt och Anders senaste år.


Vi har haft ett VÄLDIGT tufft år, rent ekonomiskt. Vi gjorde oss beredda på det och vi visste vad som väntade oss. Och ändå hade vi ingen aning om hur tufft det skulle bli.


Detta är ett ämne folk absolut inte vill prata med andra om. Man vill inte berätta för sin omgivning att man har ont om pengar, betalar av en skuld eller att det kanske inte alltid går ihop. Man måste hålla sin fasad uppe utåt sätt. För GUD NÅDE om någon skulle få veta, att man har 30 :- kvar på kontot när det var dags för lönen att komma igen.

Man vill visa sina bästa sidor, man vill gärna att andra ska veta att man har det bra ställt. Och även om man inte skulle ha det, så gör man ALLT för att andra i alla fall ska tro det.

Varför det skulle vara ett nederlag att gå igenom en tuff tid, förstår jag inte. Jag tror alla gör det någon gång i livet. Om inget annat tror jag att det är väldigt nyttigt att lära sig ett verkligt värde av pengar.


Jag nämner inte vad det var för skulder och vems de var. Men vi beslutade oss för att bli helt skuldfria år 2011. Så vi ringde och ordnade med första avbetalningen, vilket var en väldigt tuff sådan. Vi valde det själva, för att bli av med det så fort som möjligt.

Sen tog vi tag i kronofogden och gjorde upp en plan med dessa. Detta blev de tuffaste månaderna i vårt förhållande. Vi levde på existensminimum och kämpade verkligen för att ha blanka papper. Mitt i detta flyttade vi och vi anordnade ett dop för 55 personer.

Precis innan vi skulle vara klara med detta, blev Anders varslad från sitt jobb. Vad som hände där, tänker jag inte skriva ut här. Mycket fult och vi blev satta i skiten.

MEN vi skrapade ihop pengar för att kunna betala in det sista till kronofogden. Och det gjorde vi. Vi blev HELT skuldfria i november 2011. Vi firade och vi kände verkligen att vi hade kämpat oss dit vi stod.

Därefter väntade 5 månaders arbetslöshet för Anders. Han fick inte ut sina papper, sina pengar - NADA. Återigen stod vi där och kämpade.

Det enda vi inte har snålat in på alls är Alexander. Vi har absolut inte brytt oss om vad saker och ting har kostat till honom. Det var vår deal när vi gav oss in på detta helvete, och den dealen höll vi hela vägen.


Nu äntligen har Anders fått ett jobb och första månadslönen kommer. Vi är helt skuldfria och alla pengar som rullar in, är VÅRA. Vi ser verkligen ljuset och för er som inte själv haft liknande problem kan nog inte förstå lättnaden vi båda känner.

Vi har fått oerhört mycket stöd och hjälp från våra familjer, annars hade vi nog gett upp mycket tidigare ! Det kommer vi vara er evigt tacksamma för <3


Vi valde även att gå ut öppet med detta. Vi hade ingenting att dölja eller försöka förfina. Vi gjorde någonting åt det!! Vi löste problemen och nu är det klart. Våra vänner och familjer har visat så mycket förståelse och stöttning. Alla vi berättat för, har verkligen berömt oss och gett oss välbehövliga klappar på axeln. Det var ingen som tittade snett på oss för det. Det var ingen som tyckte vi var mindre värda för det. Snarare tvärtom !


Jag och Anders har växt otroligt mycket i detta tillsammans. Vi har verkligen testat vårt förhållande till MAX. Och om man reder ut att både ta sig igenom allt detta OCH ha en liten busunge - då är det kärlek. Vi stöttar varandra och vi har verkligen turats om att hålla varandra ovanför ytan. ALDRIG nånsin har vi släppt varandras händer. Anders är min själsfrände och mannen i mitt liv. När jag ser tillbaka på året som gått, ser jag hur starka vi är och hur gjorda vi är för varandra. Nu kan vi äntligen börja förverkliga våra drömmar och mål !


Så om ni sitter i en ekonomisk kris eller för en tid har ont om pengar, håll det inte för er själva. Berätta för de som står er nära och ni kommer bli chockade över vilket gensvar man får.

Ta tag i det. När det gäller pengar, blir problemen aldrig mindre.

Våga be om hjälp. Man är inte en dålig människa för att man ber om hjälp. Man är snarare stark som vågar visa sin svaghet.


Snälla. Hjälps åt att plocka bort tabun som ligger över ordet pengar. Bryt isen ! Våga säga att "nej, jag kan inte följa med, jag har ont om pengar". Ni anar inte hur många som kommer säga likadant.


Vi vet nu vad pengar är värda. Vi vet hur man är ekonomiska. Vi vet hur vi haft det och att vi aldrig mer ska dit igen. Jag är väldigt glad över att vi gick igenom detta.


Nu ser vi ljuset i tunneln. Nu är det bra igen ! Och denna sommaren kommer bli helt underbar. Jag är mammaledig med Alexander hela sommaren. Anders trivs riktigt bra på sitt nya jobb. Josse kommer hem. Jag kommer bli smalare :) Vi har varandra och vi behöver inte vända på varje sten längre.


Ni som undrar varför jag har valt att skriva ut detta här. Det gör jag för att det inte många som har förstått vad vi gått igenom. Det är inte många som vet hur lyckliga vi är nu. Jag vill berätta för att visa att det ÄR värt det. Det är VÄRT det året, för att resten av sitt liv slippa tänka på det mer.


Jag älskar min familj. Anders och Alexander är mitt allt ! <3

 
 
Ingen bild

Birgitta

22 maj 2012 07:46

Mitt favorituttryck har alltid varit "I slutet av en tunnel finns alltid ett litet ljus". Man måste tänka positivt hur tufft det än är.Det är som du skriver, människor är rädda för vad folk ska säga.
Men oftast är det så att dom som pratar mest har det sämst,tyvärr.
Jag önskar er lilla familj en underbar sommar samt var rädda om er!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Nilsson - 6 januari 2016 00:08

  Ikväll när jag låg nerbäddad i soffan och kollade på TV sköljde verkligen detta över mig. Jag brusade upp och hade en lång utläggning för min man om alla tankar jag har kring detta. Han satt väl mest med hakan i golvet och förvånades över "rycket...

Av Paula Nilsson - 29 september 2015 22:14

  Oj Oj Oj..   Mycket ska vi nog höra här hemma. Varje dag är det nya sätt att uttrycka sina känslor och åsikter.   Alexander är i en väldigt spännande period i livet. Han är stor nu. Nästan vuxen om du frågar honom. Det är väldigt mycket k...

Av Paula Nilsson - 5 februari 2015 19:29

  Jag fick tänka efter riktigt när jag skulle komma på hur resan började.   Denna fruktansvärda resa som stympade min Mamma. Jag kommer att berätta hur sjukvården tog ifrån henne all värdighet. Jag kommer att berätta hur fruktansvärt både min ...

Av Paula Nilsson - 2 februari 2015 21:52

  Det har kommit många frågor idag. Kring mitt inlägg mitt i natten.   Det har absolut inte hänt något och jag är inte bitter över något.   Jag har funderat ett tag över hur synlig jag är och hur tillgänglig jag är. Människor jag inte träf...

Av Paula Nilsson - 28 januari 2015 00:18

  Nu har de haft varandra i ca 15 månader.   De har verkligen lärt känna varandra. På ett sätt som bara bröder kan.   Jag brukar ibland bara sitta lite bredvid och iaktta mina pojkar. De är fantastiskt roliga tillsammans. Alexander är...

Ovido - Quiz & Flashcards