Alla inlägg den 19 december 2011

Av Paula Nilsson - 19 december 2011 21:57



Har inte varit en rolig dag idag. Eller ja, den blev bättre efter hand.


Fel vecka började och jag blir på ett djävulskt humör. Anders fick sig ett par skrapor, tyvärr. Usch, hatar att humöret kan svänga så jävligt när det är den tiden i månaden kommer. Tur att han verkligen förstår mig och vet precis hur han ska bete sig för att det ska hjälpa.


Annars har vi mest myst idag. Alexander ersatte eftermiddagsmålet idag också. Så först till middag åt han en stor burk mat och sen en halv burk efterrätt. Sen på eftermiddagen fick han fruktyoghurt. Vilket gick hem :) Han är så duktig.

Denna dagen har varit rätt smågnällig från och till. Så där fick jag för den fantastiska dagen igår :P hehe !


Blev en god middag. Råkaka, creme fraiche, rom, räkor och massor av lök :)


Nu är lillfisen nattad och vi ligger i soffan och myser :)


Imorgon har jag en dejt med min kära lillebror <3

Av Paula Nilsson - 19 december 2011 00:59



Ja gårdagen finns det inte så mycket att säga om. Blev Alexander-bus och mest slappa. Micke var här nästan hela dagen, verkligen längesen vi bara satt och snacka. Anders och han körde några rundor och Micke hade massa lek med lillfisen.


Idag så har jag gjort en jäkla massa. Steg upp och körde direkt till mina föräldrar för att hämta julpynt till Josse :) Och det var ju hemligt och eftersom Josse sov där inatt fick jag och Mamma smyga :)

Sen inom på Boan och köpte en liten plastgran!

Och jag kan säga att vägarna mellan Köpingebro och Tomelilla var INTE roliga idag. Tur jag körde helt själv.

Hem och såg världens gulligaste sak. Anders och Alexander hade somnat om i våra sängar :) Lillfisen vaknade direkt när jag kom hem !

Julpyntade hela ovanvåningen till min älskade lillasyster. Och anledningen att jag gjorde det kom igår. Jag gick upp för att hänga upp hennes tvätt och insåg att där fanns INGEN julkänsla alls. Fick jätteångest och kunde inte låta det vara så. Så därför körde jag och ordnade allting. Satte ihop granen, satte ut lite tomtar och ljusstakar. Anders och bubbe-fisen kom upp och hjälpte till att klä granen :) Sen lade jag alla hennes julklappar under granen och dammsugade lite! Blev så nöjd, kände hur julen hade smygit sig upp där.

Sen ner och gav lillfisen mat. Och JÖSSES vad han älskar riktig mat. En stor burk biff stroganoff slank ner utan problem, och till det drack han nästan en hel flaska vatten :) PLUS att han åt en halv stor burk ananas/päron/äpple. Märks direkt när han är mätt ! Då tittar han på allt annat och vill inte alls ha det i munnen. Han öppnar munnen och tar in allting på tungan för att sen dreggla ut det :P Sen var han jättekladdig och supertrött ! Inte särskilt svår att få till en middagslur ;) Som han numera tar i sin egen säng ! Skönt. Då kan vi själva göra annat när han sover.

Under tiden han sov så bakade vi lussebullar och gjorde fler pop-upcakes. Fast vi rullade dem i 3 olika chokladsorter. Blev SJUKT goda.

Middagsluren varade i 2,5 timme för bubbefisen. Så vi hann baka, diska undan, plocka undan och allting innan han vaknade.

Vid fem-tiden kom Roger, Micke och Mattias :) Adventskaffe ! Vi öste fram allting vi hade bakat och det blev väldigt uppskattat - speciellt pop-upcakesen. De var mycket populära ! De lekte massa med Alexander och vi tog lite foton på Farfar och bubbefis. De kollade sjuka klipp på youtube, ÖRK ! En riktigt mysig och trevlig kväll. De blev nog lite avundsjuka på steken Anders haft i ugnen flera timmar :P


Sen åt vi en riktigt god middag. Fläskestek med potatis och sås. Anders kockade idag! Jag lärde honom att göra sås och den blev GUDOMLIG. Köttet var helt perfekt, långsamt tillagat :) Men ett tips, ät inte middag efter adventsfika. Det leder till direkt illamående, haha !


Lillasyster kom hem och blev överlycklig när hon såg sin ovanvåning <3 Ville verkligen att hon skulle känna sig uppmärksammad och sedd. Att hennes jul är lika viktig som vår. Att hon är en av oss, inte ivägen. Att jag kommer sakna henne fruktansvärt mycket, inte bli lättad. Att hennes jul här, ska bli något minnesvärt. Hon ska för första gången på länge, känna den där julkänslan. Hon ska få känna att hon kan njuta. Hon ska vakna på julafton som ett barn, som blir alldeles ivrigt ! Jag ger mig inte förrän den känslan når henne <3


Nu ligger jag som en jäst padda på soffan kan jag säga. Imorgon blir det en långpromenad med Alexander ! Och bygga pepparkakshuset :)


Måste tillägga att mellan allt detta har jag tvättat och haft MASSA Alexandermys. Han var otroligt lättnattad ikväll. Så som det var idag, har varit helt perfekt. Upp på morgonen vid 8 och äta. Sen lek och morgonmys. Lite gåstol, lite lekmatta, lite kramas och gosas. Sen middag med riktig mat. Därefter en middagslur på några timmar. Att han sen vaknar och är sådär mysig och gosig. En massa lek och bus. Sitta med oss vad vi än gör. Prata och sjunga. Sen ett eftermiddagsmål. Fortsätta sysselsätta och leka. Vid sju-tiden på med pyjamas. Sitta eller ligga och gosa. Sjunga lite och njuta. Och vid halv åtta-åtta, nattning. Därefter hela nattsömnen.

Inga små power-naps och det gjorde verkligen det underbart lätt att natta honom sen ! En perfekt rutindag för oss :) Alla dagar ser verkligen inte ut såhär.  För ibland sover han många gånger , typ 10 minuter per gång. Han kan vara otroligt smågnällig. Inte vilja mysa. Inte leka. Ibland kan de dagar komma då han äter nästan hela tiden, typ "tillväxt-dagar". Ibland otroligt svår att natta i tid. Men så är det med de små liven, man lär sig varje dag ! Man lär sig vad som fungerar för en och vad vi allihopa trivs med. Och bebisar, precis som alla vi andra - kan ha dåliga dagar. Tro det eller ej, haha. Men idag, har varit en helt underbart fantastisk dag <3

Ovido - Quiz & Flashcards