Alla inlägg under maj 2012

Av Paula Nilsson - 17 maj 2012 21:45



Vi körde ut till mina föräldrar imorse och började med frukost. Min mamma hade varit så gullig och bakat lchf-bröd till oss innan hon började jobba :)


Anders, Pappa och Cristian fixade med taket hela dagen. Jag och Alexander hade planerat att leka i trädgården hela dagen, men ICKE. Det blåste, ösregnade mellan varven och var allmänt tråkigt väder. Så vi underhöll oss där inne istället :)

Vi städade undan lite till Mamma. Som vanligt så jagade lillfisen dammsugaren! Sen somnade han hos mig framför TV:n, framför en varm brasa :) Såå mysigt.

Jag utfodrade de duktiga gossarna som slet hårt och vi hann med några kannor kaffe under tiden skurarna kom.


Mamma kom också hem och busade lite med Alexander. Vi avslutade med en riktigt god middag, GRILLAT :)


Min lilla busunge är en riktig liten underhållare ! Han grimaserar, leker och busar - och han ÄLSKAR när han får andra att skratta. Man ser hur ögonen lyser och att leendet nästan går förbi ögonen på honom. Hans skratt är helt underbart och hans bus är så spontana :)

Han har blivit så stor på sista tiden. Han reser sig på ALLT ! Bord, soffor, toalettstolar, badkar, tvättmaskin, crosstrainer osv. Och han sätter sig så fint på gumpen när han blir trött.

DOCK är han väldigt bekväm. Han har kommit på att han behöver inte stå på fötterna för att se eller nå saker, så han går ner på knäna igen :)

Och kanske kommer han krypa ändå? Trodde han skulle skippa momentet men denna veckan har han varit VÄLDIGT mycket uppe på alla fyra. Han har tagit två små steg, men sen glidit med benen igen.


Imorgon ska vi prova vara tvåbarns-föräldrar :)

Av Paula Nilsson - 16 maj 2012 22:47



Det har gått några dagar sen jag skrev. Jag har till och med hunnit fylla år :)


Detta firades med våra familjer och bästa vänner. Anders och Alexander sjöng för mig på morgonen :) Fick kläder av Anders och mitt livs första "Världens bästa Mamma"- kaffemugg av min lillfis <3

Under dagen plockade vi lite, fixade lite och så kom Oscar och drack kaffe :)

På kvällen blev det tårta och lite kalas för mig här hemma. Fick jättefina presenter och sen älskar jag att bara träffa alla <3


Idag kom min älskade vän Maria hit och mös med oss. Hade en del att prata om och sen är ju Alexander så glad för henne :) OCH hon fick äta upp det som var kvar av chokladtårtan - nu hade den stirrat på mig i kylen tillräckligt. Hahaha !

Jag lovade att tillägna en liten rad till Marias mamma, som alltid läser min blogg :) Hej Marias Mamma ! :) Hehe .


Nu ikväll lyckades jag göra de godaste biffarna nånsin. Det var inte ens meningen ! Lite halvtomt i kylen och allmänt oinspirerad till att laga mat, men GOTT blev det :)

Vi tog en joggingtur och guuud vad skönt det var ! Det var så skönt att jag somnade på soffan efter jag hade nattat Alexander :)


Alexander är liten vilding här hemma. Han reser sig mot ALLT nu ! Och han har kommit på att "det räcker" med att ställa sig på knäna. Han är duktig med att sätta sig på gumpen när han blir trött :)

Jag hoppas att det är tänder på väg, för emellanåt är han halvfebrig och supergnällig - samtidigt som dregglet rinner floder.

Han har blivit så stor på något vis. Han pekar på allt och försöker göra ljud. Han har en finmotorik som är låååångt fram för hans utveckling.

Jag vet inte hur många gånger vi skrattar ikapp här hemma om dagarna, han är så rolig nu :) Han busar riktigt med en !

Han är också inne i en period då han blir VANSINNIG när han inte får som han vill och att han kastar ALLT i golvet. Gäller att ha tålamod :)


Ska försöka bli bättre på att komma iväg och göra saker med Alexander om dagarna. Jag har liksom fastnat här hemma! Jag vet bara inte vad vi ska göra. Vill iväg och göra saker som vi båda har något ut av. Det behöver inte vara jättestort eller komplicerat, bara enkla småsaker som små barn tycker om. Förslag? Står still i mitt huvud.


Och ja, ni läste väl att jag nu gått ner 9 kg ? Och Anders 10,5 kg ? :) AWESOME !

Av Paula Nilsson - 14 maj 2012 00:55



Igår blev det cruising och grillat hos mina föräldrar. Vi var ett stort och härligt gäng där ute :) Skitkul att Sandra, Victor och Willjam också var med !

Jag och Sandra stack upp en runda på bruket också. Vi försöker verkligen intala oss att vi inte frös och att det var skitkul :)

Blev lite vin och god mat sen. Slocknade som en gris när vi kom hem :)

Hade skittrevligt! Alexander tyckte det var skitkul med alla bilarna.


Idag kom Mogen hit och klippte mig :) Vi hann självklart med kaffe och skvaller också! Anders hade sovmorgon men kom ut vid halv elva och sa att vi lät som symaskiner. Haha !

Hon fick klippa precis som hon ville och jag frågade om hon kunde tänka sig att klippa lugg på mig. Och JÄKLAR vad bra det blev !

Sjukt nöjd och känner mig som en helt annan människa. Anders älskade också det ;)


Har hunnit med en hel del idag. Anders har klippt gräset och hängt lite tvätt. Sen tog han Alexander när jag gick in i mitt städtrans. Jag röjde på ovanvåningen, vädra ut Josses rum och fixade lite :) Har hunnit städa köket och damma överallt !

Gjorde även en ny tårta tills imorgon. Amerikansk krämig chokladtårta. Den skulle egentligen bli i 3 lager, men det räckte mer än väl med 2 lager :) Den såg SJUUUKT god ut !

Slängde ihop en cheesecake också.


Så ja, imorgon fyller jag år. Jag ska bara njuta med Alexander hela dagen! Sen blir det kalas på kvällen :)


Och imorgon är det halvtids-vägning i vår lilla bantningstävling. Än så länge har Anders gått ner över 10 kg !! På 5 veckor :O Han är riktigt duktig :) Jag har gått ner närmre 8 kg nu. Jag har gett mig FAN på att komma under 90 nu snart!

Vi får se hur veckan gått imorgon.


Nej, nu kallade en renbäddad och sval säng. Nu ska jag drömma mig iväg och längta tills mina gossar sjunger för mig imorgon bitti :)

Imorgon ska jag synda med maten. Inte för att unna mig, men imorgon vill jag inte ens tänka på bantning eller vikt. Har inte släppt på mina gränser på 5 veckor så :) Får jogga resten av veckan sen bara !


Måste bara säga att Alexander är så duktig med att resa sig nu. Han kryper nog vilken dag som helst. Han ska bara våga lyfta på händerna :)

Av Paula Nilsson - 12 maj 2012 12:40



Denna dagen går långsamt ! Men så är det väl alltid när man ska iväg på kvällen?


Vi busar runt som tusan här hemma. Har packat skötväskan till Alexander så han har allt med sig på sin första cruising :)


Alexander har idag börjat traska längs med bordet, så det tog inte lång tid att fatta galoppen !


Hoppas på en trevlig kväll och önskar alla er andra detsamma :)


Blir cruising och grillning hos mina föräldrar :)

Av Paula Nilsson - 11 maj 2012 20:25



Måste säga att jag blir fruktansvärt irriterad på alla som fortsätter dela den här videon. Där en mamma brutalt misshandlar sin bebis i 4 minuter. Eller nej, hon är ingen mamma - hon är en person som råkat föda barn. En mamma gör inte så.


Det är fruktansvärt och jag personligen kommer ALDRIG få dessa bilder ur mitt huvud. Jag klarade att se MAX 10 sekunder. Det gör så ont i mig att det händer, vare sig i denna filmen eller inte. Jag får så ont i mitt mamma-hjärta.


Att jag försöker få bort spridningen är absolut inte för min egen skull eller för att jag är känslig. Det är för att jag lider verkligen med detta barn. Barnet har redan haft sitt helvete, och ingen vet hur jävligt det gått till redan innan denna filmen spelades in. Då behöver man inte utsätta barnet för en helt sinnessjuk blottning. TOTALexponerad över internet i hela världen! Jag tycker det är fruktansvärt.

Denna brutala misshandel som pågår mot bebisar och barn över hela världen är skrämmande. Man som Mamma kan inte i sin vildaste fantasi förstå hur man kan göra ett barn illa!

Och sen ovanpå allt detta sprids det en film om det över hela internetet.


Jag blundar inte för verkligheten. Jag vet vilken sjuk värld vi lever i. Jag tror inte det handlar om man är känslig eller inte. Man kan inte som frisk person "klara av" att titta på det.


Detta stackars barn kommer alltid ha ärr i sin själ efter sina trauman. Men tack vare denna mass-spridning, kommer det alltid förfölja han/henne. Tänk att bli utsatt för något sådant och sen veta att om man vill kan man söka reda på en film på det! Att hela världen kan se ens värsta tragedi.


Jag förstår att man kan tro att man stöttar och vill hjälpa barnet. Men det finns tusen andra sätt att hjälpa barn som far illa.




Men dagen har varit en härlig dag annars :) Sandra kom hit och åt lunch med mig och kladde-fisen :) Sen gäspade vi ikapp typ 100 gånger och snacka skit! Blev även en hel del skönsång. Både disneylåtar och psalmer. Fan vad jag älskar att umgås med dig Sandra <3

Alexander ville till och med MYSA med Sandra ,  typ i en kvart :) Det måste vara rekord. Han brukar bli sprallig långt innan. Han satt där och såg så mallig ut :) Jag fick snusa och mysa med lilla WP, som växer så det knakar.


Blev ett nytt soffbord idag. Hittade på min loppis-sida. Helt perfekt ! Har varit lite orolig för att Alexander ska slå sig illa på det andra. Tegelstenar och bebisar går inte så bra ihop :) Men det tog inte många sekunder innan han fattade galoppen på det nya heller ! Han reser sig som om han aldrig gjort annat :) Så säker och stabil. Han blev så stor helt plötsligt. Lilla älskade unge <3


Vi åt pizzafyllning till kvällsmat idag. SJUKT krävande för psyket att beställa en pizza och bara äta fyllningen :) Lillfisen satt och kastade med spaghetti och köttfärssås ! Blev en dusch efter det kan jag säga :)


Imorgon blir det CRUISING ! Grillning hos mina föräldrar och riktigt trevligt sällskap :)


Av Paula Nilsson - 10 maj 2012 21:05




Jag tycker det är helt fantastiskt hur barn utvecklas. Hur man verkligen kan se utvecklingen gå framåt, varje dag.


Igår reste Alexander sig upp själv mot soffbordet. Och jag blev helt paff ! Trodde han skulle ligga på golvet och spralla i all evighet, haha :)

Kan ju säga att han har fått smak på att resa sig nu. Hela dagen idag har han rest sig på bordet. Och mot altandörren! Han försöker mot elementen och stolarna också. Mot soffbordet är inga problem och det går FORT. Ingen tvekan eller rangel inte.

Jag stod och torkade av sofforna när han satt och lekte med sina leksaker. Sen vände jag mig om - då stod han upp mot soffbordet igen :) Och han ramlar mestadels på gumpen, och då gör det inte ont som tur är.


Och imorgon är vi så elaka och hämtar hem ett annat soffbord :) Det vi har nu är VÄLDIGT robust och jag är så rädd att han ska slå sig på tegelstenarna.


Annars har det varit en bra dag. Mycket bättre än igår. Chocken har lagt sig idag.


Mamma har varit här och lekt med oss. Och ikväll kom hela Anders familj hit på kaffe :)


Min lilla bebis blev så stor nu. Han blev mer barn än bebis på något sätt ! Det slog mig nu, att tiden gått så fort. Jag älskar verkligen mitt mamma-liv :) <3 Jag har verkligen funnit mig totalt till rätta i det! Underbara vänner och underbar familj.


Jag är helt ledig imorgon på dagen, någon som vill leka?

Av Paula Nilsson - 8 maj 2012 09:16

  

Idag är det min mammas födelsedag så jag tänkte faktiskt ägna detta inlägget till henne :)


Min mamma är den bästa i hela världen. Hon är inte bara en mamma till mig, utan en bästa vän. Vi kan prata om allt och vi känner varandra utantill och innantill. Vi pratar minst en gång om dagen och ses typ varannan dag.

Min mamma är en sån som smittar av sig. Hon lyser upp ett rum som ingen annan. Man blir påverkad av hennes leende!

Hon är stark och har klarat många pärser i sitt liv. På något sätt reser hon sig starkare varje gång.

Tyvärr är det många som tar min mamma för givet och inte förstår hur stort hjärta hon har. Om alla bara visste hur hon vänder ut och in på sig själv ibland för att göra det bästa för omgivningen.

Min mamma är otroligt intelligent och jag älskar att prata med henne, både om vardagliga ting och världsliga ting. Hon lyssnar verkligen när man vill berätta något!

Utan henne vet jag inte hur jag hade klarat mig. Både som mamma själv och dotter. Hon har stöttat mig otroligt mycket sen jag fick Alexander! Hon förstår PRECIS allting jag har gått igenom. När jag inte vetat hur jag ska göra - då vet mamma.

Min mamma är en sån som kan allt på något vis.

Hon är en fantastisk Mormor som verkligen ger sitt hjärta och sin själ till Alexander. Mormor-rollen klär henne verkligen! Alexander blir ÖVERLYCKLIG när hon kommer <3

Min mamma är en förebild för mig. Jag önskar jag är och blir en lika bra mamma som hon har varit. För ALDRIG nånsin i mitt liv har jag känt mig ivägen eller oönskad. Hon har gett så mycket kärlek till oss och hon är en trygghet. Vad som än händer, så finns Mamma <3



Jag älskar dig Mamma och jag hoppas vi gör din födelsedag alldeles underbar ! <3


Sen vet jag att du älskar att läsa sånt här :)

Av Paula Nilsson - 7 maj 2012 00:00



Jag har funderat på det här med latte-mammor och alla härliga kaffestunder man läser om och själv har. Man dricker kaffe hos andra mammor, vänner och bekanta. Man är ute och fikar med sina vänner osv.

Jag kan läsa om många mammor som kan sitta på fik i timmavis med sina bebisar t.ex


Hur går detta till? När man har barn från 5 mån till 1,5 år.

Jag kan inte dricka kaffe i lugn och ro med någon om jag har Alexander med mig. Jag kan inte gå och långfika på ett café nånstans om jag har Alexander med mig.

Missförstå mig inte nu, för jag menar inte att Alexander är ivägen på något sätt. Men jag undrar hur andra lyckas?


En kaffestund hos en vän för mig är såhär:

Jag anländer till personen. Sen klär jag av Alexander ytterkläderna och sätter honom på golvet. Direkt kollar jag var alla eluttag och sladdar är. Därefter kollar jag efter möjliga ting att stoppa i munnen eller välta.

Sen klär jag av mig mina ytterkläder.

Småsnackar lite och häller upp kaffe. Håller hela tiden koll på var Alexander är på väg och vad han fått syn på.

Hämtar Alexander för att han hittat ett eluttag han är på väg till. Han blir sur för att jag hindrar honom för det. Man avbryter då kompisen som försöker berätta något kul. Man försöker visa att man faktiskt lyssnar, även om det inte verkar så.

Man sörplar lite på kaffet, som hunnit bli lite fisljunket. Alexander flinar lite och klappar. Man leker lite med honom, samtidigt som man försöker berätta något för sin kompis.

Alexander är nu på väg mot det eluttaget jag hindrade honom från innan. Och denna gången blir han ännu surare. Jag hinner knappt sätta honom hos mig förrän han är på väg dit igen.

Nu är kaffet iskallt. Man dricker ju av det ändå - för man ska dricka sitt förbaskade kaffe.

Jag lyckas hitta något Alexander kan sysselsätta sig med en liten stund och man uppmuntrar honom hela tiden :) Man sjunger nån barnsång, så flinar han med hela ansiktet och glömmer bort eluttaget.

Vid den här tiden brukar det dra ihop sig för att åka hem, eller så blir Alexander hungrig.

Eller trött. När han blir trött borta är det inte skoj. Han har så svårt att komma till ro och somna.

När han väl somnat. DÅ kan man hälla upp lite nytt kaffe och bli social på nytt :)


Man kommer på sig själv många gånger hur man "säkerhetsgranskar" varje hem man kommer till. Jag synar vartenda vrå och har koll.

Självklart är inte det inte såhär alltid. Och jag har alltid trevligt när jag är borta. Men jag undrar hur andra föräldrar har det när de är iväg? Kan de bara sätta sina nyfikna små bebisar på golvet med en leksak, så roar de sig där?

Denna åldern på barnen är ju väldigt aktiv, man måste vara på alerten hela tiden. Och det är absolut inget negativt eller tråkigt. Det är underbart att ens små liv är så nyfikna och aktiva.

Jag älskar att se varje framsteg.

Men just de här kaffestunderna och fikorna, skulle det vara intressant att veta hur andra gör och har det?

De mammorna jag känner och har umgåtts med, som har barn i samma ålder som jag - har det likadant som mig. Då är det väldigt skönt att veta att man inte är jobbig när man kommer! Därför trivs man att umgås med dessa om dagarna. De förstår precis. De VET att man lyssnar fast man gör 3 andra saker samtidigt. Precis som jag vet att de lyssnar.

Det är nog väldigt svårt för andra som inte har barn att förstå hur jag menar i detta inlägget, men det kommer ni nog att göra en dag :)


Hur gör man när man är på ett fik? Min gosse hade inte kunnat sitta i en matstol en timme på ett fik. Och jag hade inte satt ner honom på golvet för att kravla omkring. Han hade garanterat inte somnat i vagnen. Vilket jag verkligen kan förstå. Hur kul är en långfika i en matstol för en 10-månaders bebis? Det händer ju ingenting spännande där :)


Jag gillar kaffestunderna hemma hos mina vänner. Då kan jag slappna av på ett annat sätt. Även om jag jagar Alexander kors och tvärs! Han kan ändå sysselsätta sig och leka :) Man kan krypa runt på golvet med honom och han behöver inte sitta fint! Nyfikna barn ska inte behöva sitta still heller tycker jag. De ska upptäcka och fara fram som yrväder. Hur många gånger man än måste säga AJAJ, nej eller AP-AP-AP - så måste de få lov att vara nyfikna.


Jag håller mig nog till kaffestunder i hemmamiljö och kanske någon kortfika ute ibland :) Det trivs jag med och Alexander också.

Bara lite tankar och funderingar från en förstagångs-mamma <3

Ovido - Quiz & Flashcards