Alla inlägg under december 2011

Av Paula Nilsson - 12 december 2011 23:50



Detta har verkligen varit en varierande dag. Till en början var min lilla fis OTROLIGT gnällig. Smågnällde hela tiden och var inte nöjd med något. Vet inte riktigt vad det var, tror han var trött - sjukt nog. Sovit hela natten och allting, men efter en timme uppe var han trött igen.


Sen vände det när han vaknade, då var han hur glad och go som helst. Vi busade och lekte :) Han var superpigg i flera timmar. Och sen jäklar kladdade vi :) Han åt spaghetti och köttfärssås! Han åt med hela kroppen :) Som jag skrattade, jag kunde inte låta bli. Han åt en hel stor burk med mat och sen en halv burk päron/hallon. Blev jätteförvånad !


Precis när jag ska plocka upp honom för grundläggande avtvättning så ringde Farmor :) Vi hann ändå prata en kvart innan Alexander blev vråltosig :P


Sen har vi haft massa lek och mys, men humöret på min lilla kille har verkligen varierat. Inte många lugna stunder idag. Så vi avslutade med ett bad och sen somnade han som en liten gris. Och det gjorde jag med. Sov från sju till elva. Sen piggnade jag till igen, precis när man går in och lägger sig. Typiskt !


Alexander somnade visst helt för natten innan sju, och inte ätit sen halv fem. Undrar om han står sig hela natten?


Blir lite TV-tittande och försöka bli trött igen :P

Av Paula Nilsson - 11 december 2011 23:20



Har funderat en hel del på det här med människor olika rädslor. Inte fobier eller så, utan allmän rädsla.

Den rädsla jag mest funderat på är rädslan för att bli en Svensson. En typisk svensk mönster-medborgare. Och vad menas med det?

Den traditionella synen på det är ju fast jobb, hus, barn, gift (inte tvunget), bil och hund.

Även att man storhandlar, spelar bingolotto, älskar melodifestivalen, familjesemestrar och typiska årstidsritualer.

När året börjar så ska alla gå ner i vikt, ta bättre hand om sig själv, bli bättre på att höra av sig, unna sig nånting då och då (vilket oftast resulterar att första målet spricker), ha en bättre ekonomi osv.

Under våren planerar man inför sommaren, man planterar lite i trädgården, skiter i att plocka ner trädgårdbelysningen och man har årets första grillning. Man skriver att man är ute och går hela tiden, trots man egentligen vänder i dörren för att man egentligen tycker att det för kallt! Men det säger man ju inte :P Man sätter ut utemöblerna (om inte de redan stått ute hela vintern för man har ingen plats till det nånstans). Man mår nog egentligen bäst på våren :)

Sen kommer sommaren, grillsäsongen. Man grillar nästan alltid. Man är ute så mycket man kan, för att man ska vara det. Skulle man sitta i soffan en dag, får man dåligt samvete. DÅ är regnet välkommet, för då kan man skylla på det. Man umgås med alla man känner och kämpar dessa varm-månaderna med att få färg på kroppen. ALLA letar golvfläkt och man njuter faktiskt mest av skuggan. Man klipper gräset väldigt ofta under denna säsong. Man vill ha fint runt om sig :)

Sen kommer hösten, då alla berömmer de vackra färgerna. Man är så trött, dyster och det är faktiskt kallare än alla säger. Men det säger man ju inte heller. Det blir mörkare och då kommer det farligaste som finns, FREDAGSMYS ! Och det har man många dagar i veckan. Det där första nyårslöftet kan man bara glömma. Man dricker ett glas vin, när barnen är lagda. Man kollar på TV och småpratar med sin kärlek. Massa tända ljus under denna tiden ! Man börjar längta lite till julen nu..

Vintern kommer och julen är ALLT. Man köper julklappar, man julpyntar,  man julbakar, man jular ALLT. Man njuter med barnen. Man julstädar och blir en riktig pysslare. Allting handlar om planering, som oftast ändå spricker. Man intalar sig att "detta året ska jag inte stressa, jag ska njuta av julen". Julafton i sig är ju det mest traditionella på hela året. Behöver inte ens gå in på det. Sen är man snart tillbaka på början av året igen :)


Och det mest typiskt svenska är att aldrig vara riktigt nöjd med vädret :P


Och detta är många LIVRÄDDA för. Att man ska hamna i någon stereotyp och bli som alla andra. Och varför är man det? Jag är NÄSTAN såhär, inte fullt ut men mestadels. Jag var livrädd för att hamna här förr. Att man ska slå sig ner. Tyvärr tror många att livet tar slut. Jag säger tvärtom, mitt liv har börjat i detta.

Man vill vara unik och man vill sätta ett avtryck på omvärlden under sin tid. Man vill bli ihågkommen och känna att man gjort någonting meningsfullt. Man vill åstadkomma något och man vill att andra ska veta vad man lyckats med.

Och för min del är min familj mitt avtryck, genom att vara en del i dess skapande har jag åstadkommit något väldigt fint. Jag blir ihågkommen för att jag är jag, ingen tänker och är som jag. Min familj är så betydelsefull för mig och hur jag hjälper till att forma vår framtid, ger mig bekräftelse på vad jag lyckas med. Jag älskar att jobba med människor, gärna äldre. Och via det gör jag något otroligt meningsfullt. För mig är det oerhört respektfullt att KUNNA arbeta med människor på rätt och vackert sätt.


Karriär för mig är inte att genom utbildning få ett välbetalt arbete. För mig är karriär att lyckas bättre och bättre på mitt jobb, som jag älskar. Att klättra på den stege som betyder mest för mig, min utvecklingsstege. Att jag känner att jag fortfarande lär mig och utvecklas. Att få en bredare syn på saker och ting. Och när jag känner att jag vill utvecklas med något annat, så gör jag det. Inte för pengar, inte för prestige - utan för att jag vill göra det.


Min rädsla för att bli en svensson finns inte. Jag är redan en. Och jag älskar det. Jag längtar till fredagen när vi lagar en god middag, hela familjen myser och busar, hamnar i soffan och har det typiska fredagsmyset. Jag älskar att köra och dricka kaffe hos folk. Jag älskar när vi storhandlar. Jag älskar att laga mat till min familj, för de uppskattar det så enormt. Plus att jag blivit rätt duktig på det :) Jag älskar att pilla med vårt hem. Jag älskar vår marklägenhet och vår kombibil.

Jag vill inget hellre än att gifta mig med Anders och fortsätta skapa vår familj. Leva mitt Nolsson-liv med min familj. Leva med dessa underbara traditioner och rutiner. Visst gör jag gärna en avstickare och är totalt Antisvensson, ibland. Inte för att jag känner rädslan, utan för att jag vill det :)


Det är inte farligt att vara "normal". Det gör inte ont. Jag är inte rädd för det. Det är inte hemskt. Det är inte tråkigt. Det är inte enformigt. Det är bara DU som kan bestämma hur ditt svensson-liv ska se ut!


Gå den vägen som känns rätt, vad gör det om flera andra gillar den vägen? Det bevisar ju bara att den är populär :)

Din väg är din väg, alltid. Ingen kan ändra på det. Du kanske snarare får ett par följeslagare !


Lite nattliga tankar från mig :)

Av Paula Nilsson - 10 december 2011 19:00



Har inte gosat eller hållt min lilla älskling på två dygn !! Har varit riktigt sjuk och jag vill verkligen inte att min lilla bubbe-fis ska få det jag har haft. Då får man lägga sig själv åt sidan och tänka på gossens bästa. Han har dock varit väldigt mammig mellan varven <3


SÅ imorse fick jag stilla min abstinens. Hade en underbar morgon! Gick upp vid halv åtta och gav honom mat, ändå rätt lagom :) Jag lade honom i sin säng medans jag klädde på mig och gjorde mig lite snabbt i ordning, och när jag kom in och skulle ta honom - SNAAAAARK ! Då sov han som en stock..

Jag hängde lite tvätt, diskade, plockade undan och drack typ 3 stora glas vatten. Sjukt ont i halsen fortfarande ! Men GUD vad skönt det var att få allt detta gjort innan jag gjorde lill-fisen färdig sen :)

Klädde på honom och busade en massa, och efter två dygn utan Mamma var han hur busig som helst :) Sen kollade vi på disney-dags och pratade ikapp, språket lyder nu: BA-BA-BA, Tsssssss och lite spottspråk <3


Jag och Anders flyttade julgranen till ett mycket bättre ställe och fick i ordning, blev riktigt nöjd!

Lillfisen åt en hel burk med kycklig och grönsaker. Och jag kan säga att det gick relativt kladdfritt till och jag tänkte , YES jag behöver inte byta body. FUCK NO ! När mangon kom in i bilden, lite efterrätt vet ni - då jäääklar skulle det kladdas. Fingrar, armar, hela ansiktet, i näsan, i öronen OCH i håret :P Så det blev rätt in och byta kläder ändå! Haha.


Vi körde med ett last till tippen i Tomelilla, skönt att bli av med en massa skit faktiskt ! Vi fick helt plötsligt jättemycket plats i grovköket :)


Blev en avtvättning av bilen, vilket verkligen behövdes ! Sen körde vi hemom till Micke och Cilla på kaffe. Där möter vi en tjockis-Sandra i dörren! ÅÅHH vad hennes bebis-mage är fin. Hon klär så bra i sin graviditet <3 Längtar till Alexanders nästkusin tittar ut :)

Sen kaffe hos Farfar Roger, vilket alltid är trevligt. Han och Alexander myste och busade massor! Lill-fisen låg och rullade runt på filten på golvet och farfar låg sidan om :) Det är så härligt att se ! Alexander är så rolig, han rullar över på mage och sen blir han förbannad för att han ligger på mage och inte kan krypa. Han försöker verkligen, men har NOLL tålamod. Blir skitförbannad för att det inte går direkt. Han fick passa Alexander en stund när vi körde och handlade också <3


Vi hade en förbannat god middag här hemma också. Revben, en härlig grönsallad, grillad fetaost och rostat bröd :) Vi hade haft det sååååå mysigt !! Alexander åt lite äpple/mango-gröt och var hur nöjd och lycklig som helst. Den var något godare än banan-gröten :) Inte lika slabbig heller !

Det här med maten går riktigt bra för Alexander, han äter allt i princip :)


Nu har vi myst ner oss i soffan alla tre, bubbe-fisen har somnat och vi bara njuter av att en fantastiskt härlig dag har gått <3 Vi är en mysig liten familj, som älskar de här små enkla stunderna i livet <3 Vi tar inte det där lilla betydelsefulla för givet och det är jag förbannat glad för !


Imorgon är det 3:e advent och mina föräldrar kommer hit på middag, ska göra hemmagjorda köttbullar med potatis och Paulas egna magnifika brunsås :)  Ska bli supermysigt !! <3



Oj oj vad lång tid det tar med bubbe-fisens tänder, man kan verkligen känna dem precis under nu ! Han biter och biter, dregglar och dregglar .. Måtte det gå lite fortare nu, man märker hur ont det gör emellanåt <3

Av Paula Nilsson - 9 december 2011 12:30



Det är så synd om mig... Är sjuk ! :( Spydde och hade mig hela dagen igår, feber, förkylning och ont i halsen.. Jag var inte människa precis.. Anders tog lillfisen hela dagen, jag vill ICKE smitta han. Speciellt inte om det är magsjuka !


Låg helt pall och ville mest dö. Och har haft en helt SJUK Alexander-abstinens ! Vill bara ta honom och mysa..


Idag är magen lugn men är riktigt jävla förkyld och halsen är inte att leka med.. Efter en dusch mådde jag dock mycket bättre. Känner mig lite fräschare i alla fall. Men jag tar inte i lill-fisen idag heller, moster Josse har hand om honom idag :)

Lillfisen var så duktig och åt nästan en hel stor burk kalops ! <3


Känns som om dagen tillbringas på soffan... Hoppas på en bättre morgondag !

Av Paula Nilsson - 7 december 2011 01:19


Kom inte i säng förrän halv fyra imorse... Kunde icke somna ! Skitsegt..


Blev en massa lek och bus på morgonkvisten, så han somnade vid halv tio igen. Så kunde jag plocka fram lite och undan lite lagom tills Mamma-gruppen kom halv elva !


Vi blev 5 mammor och 5 små godingar :) De är så söta allihopa ! 3 gossar och 2 töser :) Kan ju säga att gossarna är rätt mycket större. Alexander är längst och Kalle väger mest, våra stora pågar !

Tog lite roliga bilder när alla underbaringar låg på filtarna :) Älskar såna bilder !

Alexander flörtade hejvilt med lilla Wilma, men misslyckades ganska bra. Han sparkade mest på henne och försökte rulla över henne :P haha ! Får väl jobba på det där, så han blir en gentleman till töserna sen <3

Cheesecaken var uppskattad, så kul att höra !

Vi drack kaffe, eller ja - jag och Mia :) Chockande nog bara två mammor som dricker kaffe :O Ibland behövs det ju verkligen, haha ! Vi pratade och skrattade - hade riktigt trevligt. Man behöver verkligen prata med andra mammor, man kan prata på ett annat sätt. För ALLA förstår precis.

Detta var verkligen trevligt, tyckte jag och jag hoppas vi fortsätter träffas utanför BVC oftare :)

Sen älskar ju jag att vara värdinna. Älskar att baka till folk som kommer, älskar att pyssla och pilla och ordna ! Är lite konstig. Men enligt Mia så ska man ju vara det, så det är LUGNT :) <3


Blev en kort paus, sen kom Paulina och Neo. Vi krängde cheesecake som var över :) Neo hjälpte mig så gott han kunde i alla fall, haha ! Har busat med den lilla godingen , kan inget annat än att älska den ungen <3 Han är så full av liv och han är det enda barnet som har gått fram till mig och lekt med mig! Paulina fick låna Alexander en stund, så de myste lite :) Så skönt att umgås med henne, inga konstigheter ! <3


Sen kan jag säga att jag och lillfisen slocknade i våra sängar, sidan om varandra som slagna hjältar ! Vi somnade till Pappsens duschsång, haha :) Vi behövde en powernap !


Sen kom Josses underbara vän Jens hit på middag. Han är för go ! Och det är så kul att de fortfarande är så bra vänner, till och med bästa vänner :) Sån vänskap är sällsynt.


Lillfisen far numera omkring som ett yrväder i gå-stolen :) Han är så söt ! Han försöker följa efter oss, eller leta upp saker som han slängt iväg. Och äta lite på tomtarna och växterna :P Nu får man verkligen börja ha koll på vad man har och VAR man har det! Han hoppar sig fram, stegen kommer lite då och då - men oftast som en krabba , på sidan :)

Höll även på att sätta hjärtat i halsgropen, skrek rakt ut ! Från INGENSTANS satte han sig upp i babysittern :O Han höll ju på att ramla ur den ! Tur han satt precis bredvid mig i den.. Fy fan vad rädd jag blev. Visst är den inte högt från golvet , men mammahjärtat slog i 280 ! Kunde ju höra det gallskriket... Så nu åker babysittern undan, tyvärr :( Den har verkligen varit kanon ! När man duschar, tvättar, diskar, lagar mat.. Nu får det bli filten på golvet, vilket är det bästa för de små livet i alla fall :) Men min lilla bubbe-fis bara rullar runt numera, och så blir han SKITFÖRBANNAD när han ligger på mage för länge (alltså längre än 5 min), ändå ska han rulla dit hela tiden :)  De mår ju bra av att spralla runt!


Tog ett stort steg idag, kan låta löjligt, men det var stort för mig.

Jag nattade honom i hans säng. Han slumrade i min famn och föll i lättsömn. Så jag lade in honom i hans säng och han somnade för natten där. Och detta har jag aldrig gjort, han har alltid somnat hos oss på soffan och sen har vi tagit honom med oss när vi går och lägger oss :) Och jag har provat några gånger innan med sängen, men jag får själv sån ångest så att jag plockar tillbaka honom, hahaha :D Har saknat han suttande, småsnarkade och mysande här ikväll. MEN jag måste erkänna att det var väldigt skönt för mig och Anders, vi fick helt EGEN tid. Vi kunde vara lite Anders och Paula för en stund, inte bara Mamma och Pappa. De stunderna ska man ta vara på <3 Då kan vi dumma oss som bara vi kan , <3 Älskar oss !

Får även plocka ner sängmobilen, han får tag i den nu och DRAR allt han kan. Den kommer gå i sönder annars, och den är så fin :) Den vill jag ha till alla våra barn <3


Nu blir det FANEMAJ sängen, är så trött efter en fullspäckad men UNDERBAR dag <3 Tack allesammans !

Tomt schema imorgon, skönt faktiskt :)


Nu kommer ångesten krypande över att lillasyster ska långt iväg . . .

Av Paula Nilsson - 6 december 2011 01:22



Vilken morgon säger jag ! Anders gick upp med lillfisen idag och jag vaknar med ett ryck - hör hur Anders ulkar i badrummet. Han kallade inte på mig heller. Han kämpade sig igenom ett bajsblöjebyte :) Och klarade det igen ! Jag är faktiskt skitstolt över att han försöker och verkligen vill göra ALLT.

Sen jagade Alexander mig överallt med gå-stolen. Försökte plocka undan lite, göra mig i ordning och ja - småplocka :) Han följde efter så gott han kunde. ICKE klokt hur snabbt de små liven lär sig :)


Även ett morgonsamtal med Paulina, blir så glad när hon ringer ! Bara ringer för att snacka lite :) Jag fick ju bli ett öronvittne till hennes heroiska hjältedåd, hon räddade en fågel från kattens mun :P hahahaha !


Oscar kom hit och umgicks med oss. Han fick en smärre chock när han såg Alexander, han har ju inte sett honom sen han var 1,5 månad typ :P Så då förstår jag att man reagerar ! Vi drack kaffe och bara snackade om allt. Riktigt trevligt :) Älskar att jag kan vara totalt ärlig till honom, bara fråga saker rakt ut :) Sån är jag ! Han busade med Alexander och man såg hur barnkär han är.


Blev enkel middag, korv i bröd :P hahaha ! Har mått illa HELA dagen, så var inte direkt sugen på något. Men illamåendet har släppt nu framåt kvällen :)


Sen kom Roger och Sonja på kaffe. Lekte med Alexander i stolen och bara snacka :) Och som vanligt så slocknade lillfisen i Farfars famn, ser så härligt ut ! Farfar njuter lika mycket som Alexander av det. Blir så glad av att se det :)


Nu ikväll har jag gjort min berömda cheesecake, och den blev himmelsk ! :) Ska bli skoj att se om Mammorna tycker om den imorgon. Vi ska samlas hemma hos oss och ha en egen liten mamma-grupp ! Ska bli mysigt :)


Känns som att jag kommer ha väääldigt svårt att somna inatt. Såg en liten del av paranormal activity på 11:an. Har sett den en gång innan och jag kom på varför jag aldrig sett den igen. Mår skitdåligt av den ! Man sitter ju på helspänn hela tiden... Skulle ALDRIG få för mig att se tvåan.


God natt gott folk !

Av Paula Nilsson - 4 december 2011 23:37



Jag har fanemaj inte gjort mycket idag ! Har busat och lekt med lill-fisen. Jag och Josse städade i och för sig vardagsrummet rejält, men det är typ allt. Har varit ur form och lite halvkass idag :( Bara känt mig som en vandrande padda. Nysig, degig och allmänt ÖRRK !

Lill-fisen har varit likadant. Snorat till tusen hela dagen! Och varit smågnällig, från och till HELA dagen.. Han har bara velat vara i gåstolen, eller sovit. Skulle äta kalops till middag, men det passade bara med en halv burk. DÅ märker man att han är ur gängerna. Nu ikväll har han varit lite febrig också, riktigt gnällig och orolig. Blir riktigt jävla förbannad innan han kommer till ro.

Har kommit på det nu senaste månaden, att han kommer till ro varje gång jag sjunger "blinka lilla stjärna" och vaggar honom lite :)


Nu denna veckan som kommer, så ska jag försöka komma igång och springa lite. Jag, Josse och Anders bestämde tis, ons, tors, lörd som motionsdagar. Jag saknar karaktär, TOTALT ! Hatar det. Jag hatar min kropp och vill verkligen göra något åt det. Jag vet att jag har sagt det många gånger, men jag faller tillbaka i dåliga vanor så snabbt. Jag vill kunna äta goda saker och njuta av sånt som jag tycker är gott - och vill jag inte ta bort allt , får jag fanemaj börja träna. Jag ska ta bort skräpmat och småätande. Och börja springa lite :) För det funkar verkligen för mig, det vet jag sen innan.


Lillfisen har förresten sprungit som en tosing i sin låne-gåstol idag. Han jagade Anders runt och runt :) Men han är ju så lättdistraherad, finns ju så mycket annat kul att titta på under tiden :)


Imorgon är det lugna puckar här, tror jag ? :P Vet inte om Oscar skulle komma hitom. Kanske ska försöka hjälpa Yasse lite.. Jag vet ju vilket helvete det är att få allting på plats när man flyttar ! Annars vet jag inte. Klä granen imorgon kväll? Ska även baka en cheesecake till på tisdag, då mamma-gruppen kommer hit :)



Ikväll fick vi ett chockande och sjukt besked.. Ska man aldrig sluta förvåna sig? Eller ska personen aldrig sluta förvåna oss? Man tror för mycket om vissa människor..


Av Paula Nilsson - 3 december 2011 11:41


Hade en riktigt skön dag/kväll igår. Jag hade dock en helsickes morgon med min UVI. Fick sova några timmar extra, min älskling såg på mig att jag var alldeles slut efter morgonens bestyr. Och det var jag väldigt tacksam för.

Sen tog vi oss i kragen och körde till ÖB. Kollade lite och handlade en massa rengöringsmedel! Och ett sköljmedel som luktade otroligt gott :)


Vi körde runt med några julkort, de adresserna vi ändå passerade. Sen köpte vi en massa frimärken och postade resten. Det är ju helt sjukt vad dyrt med frimärken. Inte om man ska skicka ett eller två brev, men 30 stycken blir en del. Men det får kosta lite, för jag vet själv hur glad man blir när man får post IRL. Något annat än räkningar och reklam :)


Sen hem och laga middag. Vi gjorde egen panerad schniztel med klyftpotatis och bearnaisessås. SJUKT gott !

Och igår för första gången på några veckor så hade vi fredagsgodis :) Det verkade godare än vad det var. Man intalar sig att det ska vara skitgott, men efter 3 bitar är det inte gott alls!

Kollade Idol och myste i soffan. En perfekt fredag ! Tyckte dock att Moa skulle gå vidare, ville så gärna höra henne sjunga en Tracy Chapmanlåt! Tycker Amanda Fondells låtar låter likadant allihopa.


Jag och Anders låg och pratade skitlänge inatt. Älskar när vi bara ligger och pratar om ALLT mellan himmel och jord. Vi kan ju verkligen snacka sönder varandra, haha :) Vi pratade om vad vi föll för hos varandra och vad det var som fick oss att kämpa oss vidare, trots allt vi gjorde mot varandra.

Vi är själsfränder. Det är som om vi är födda för varandra. Jag kan inte beskriva vår kärlek. Den kommer vara livet ut.


Morgonen här idag har dock inte varit alls kul. JÄVLA UVI! Låter kanske konstigt att jag skriver ut det, men det är något av det värsta som finns. Smärtan går inte att förklara. Man är KONSTANT kissnödig. Tur jag har systeryster som hjälper mig med lillfisen mellan varven.

Annars har han sprungit omkring i gå-stolen som han har fått låna av Neo. Fram till julafton ska han få låna den, då får han antagligen en egen :) Han tycker det är skitkul! Leendet är enormt hela tiden. Han försöker dock ta sig fram till allt som går att stoppa i munnen, haha :) Speciellt golvtomtarna.


Hoppas  att UVI:n blir bättre under dagen.. Blir massor av vatten, C-vitamin, värmeflaskor, varma sockar och smärtstillande !

Ovido - Quiz & Flashcards