Alla inlägg under januari 2012

Av Paula Nilsson - 20 januari 2012 10:17



Jag förstår min Mamma ångest ibland. Att vi blivit stora så snabbt. Hon måste också tänka - mina små snutteungar, hur blev ni stora och vuxna?

Och min lilla gosse är bara 7 månader - undrar hur jag kommer tänka när han står på trappan och tagit studenten?


Idag för 7 månader sen tittade lillkillen ut. SJU MÅNADER SEN !

Han är snart inte bebis längre, utan ett barn.

Jag är så stolt över detta lilla livet. Jag kan fortfarande inte förstå vilken tur vi haft.

Utvecklingen går framåt hela tiden. Han lär sig snabbt den lilla fisen :)

Nu sitter han rätt så bra utan stöd. Lite rund om gumpen ibland, så lite till får kuddarna ligga sidan om.

Han äter bara ersättning morgon och till natten. Annars är det mat och gröt som gäller :)

Han snackar så det står härliga till ! Ma-ma, Pa-pa och Naj-Naj i VÄLDIGT höga och bestämda toner. Även da-da, ti-ti, spottspråk och smackar med läpparna.

Han dricker vatten ur en pip-mugg.

Han försöker krypa, ja han kämpar för kung och fosterland. Ser ut som om han ska flyga :)

Om man håller honom i händerna så traskar han framåt.

Han drömmer, vilket nog är lite obehagligt. Han gallskriker i sömnen, ganska ofta. Han vaknar inte av det, som tur är och får ro väldigt snabbt igen.

Och gott folk, han bajsar regelbundet utan lactulosen :) WOHOO !

Majsvällingen var inget hit, havrevällingen var okej. Vi lyckades med en fisksort också - på tal om mat.

Laktos verkar inte vara något problem alls, då han glufsar i sig min hemmagjorda yoggi i mängder utan att få gaser eller ont i magen.


Min lilla Alexander, det finaste jag vet. När du blir vuxen, kommer jag fortfarande kalla dig för lillfisen! Och kanske har Pappsen gett med sig om att du sover i eget rum :) hehe.



Annars idag ska jag och lillfisen städa, diska, promenera och få  upp alla Alexanders leksaker på hans rum. Vi ska försöka vänja honom vid ovanvåningen, så han kan flytta upp där om nån månad :)

Anders är iväg och hjälper min farbror idag så det är tur att jag är frisk idag!

Igår låg jag med feber hela JÄVLA dagen. Förkyld som en gris och allmänt kass.


Ikväll serverar restaurang Nolssons baconinlindad kycklingfilé med ris och mögelostsås ! LIGHT-version :) Ska bli sjukt gott.

Av Paula Nilsson - 20 januari 2012 10:17



Jag förstår min Mamma ångest ibland. Att vi blivit stora så snabbt. Hon måste också tänka - mina små snutteungar, hur blev ni stora och vuxna?

Och min lilla gosse är bara 7 månader - undrar hur jag kommer tänka när han står på trappan och tagit studenten?


Idag för 7 månader sen tittade lillkillen ut. SJU MÅNADER SEN !

Han är snart inte bebis längre, utan ett barn.

Jag är så stolt över detta lilla livet. Jag kan fortfarande inte förstå vilken tur vi haft.

Utvecklingen går framåt hela tiden. Han lär sig snabbt den lilla fisen :)

Nu sitter han rätt så bra utan stöd. Lite rund om gumpen ibland, så lite till får kuddarna ligga sidan om.

Han äter bara ersättning morgon och till natten. Annars är det mat och gröt som gäller :)

Han snackar så det står härliga till ! Ma-ma, Pa-pa och Naj-Naj i VÄLDIGT höga och bestämda toner. Även da-da, ti-ti, spottspråk och smackar med läpparna.

Han dricker vatten ur en pip-mugg.

Han försöker krypa, ja han kämpar för kung och fosterland. Ser ut som om han ska flyga :)

Om man håller honom i händerna så traskar han framåt.

Han drömmer, vilket nog är lite obehagligt. Han gallskriker i sömnen, ganska ofta. Han vaknar inte av det, som tur är och får ro väldigt snabbt igen.

Och gott folk, han bajsar regelbundet utan lactulosen :) WOHOO !

Majsvällingen var inget hit, havrevällingen var okej. Vi lyckades med en fisksort också - på tal om mat.

Laktos verkar inte vara något problem alls, då han glufsar i sig min hemmagjorda yoggi i mängder utan att få gaser eller ont i magen.


Min lilla Alexander, det finaste jag vet. När du blir vuxen, kommer jag fortfarande kalla dig för lillfisen! Och kanske har Pappsen gett med sig om att du sover i eget rum :) hehe.



Annars idag ska jag och lillfisen städa, diska, promenera och få  upp alla Alexanders leksaker på hans rum. Vi ska försöka vänja honom vid ovanvåningen, så han kan flytta upp där om nån månad :)

Anders är iväg och hjälper min farbror idag så det är tur att jag är frisk idag!

Igår låg jag med feber hela JÄVLA dagen. Förkyld som en gris och allmänt kass.


Ikväll serverar restaurang Nolssons baconinlindad kycklingfilé med ris och mögelostsås ! LIGHT-version :) Ska bli sjukt gott.

Av Paula Nilsson - 18 januari 2012 22:02



Fick imorse efter en stund uppe en sån fruktansvärd magknip. Har aldrig haft det innan, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Så Anders skickade in mig att vila, men det hjälpte inte ett dugg.


Men mot eftermiddagen började det släppa en del. Så jag kunde hänga lite tvätt och leka med bubbe-fisen :)


Sen gjorde vi oss klara och körde till fotografen med Alexander. Dick Lindström heter han, han har studio på Östergatan i Ystad. Och det gick finemang! Alexander var så snäll och glad :) Han är ju van vid kameran tack vare mig, hahaha ! Han kissade ner hela pläden han låg på - men han var såklart inte den första :D Så får vi se sen vilka bilder vi vill ha.


Sen körde vi till Farfar Roger på kaffe :) Alexander blir så mallig hos Farfar ju! Och till slut hade vi en övertrött bubbe-fis som ville hem, hehe.


Hemma hos Roger visade Mattias ett klipp på datorn. Och jag KOKADE i hela kroppen när jag såg det. 7 stycken killar som misshandlade en kille. En höll fast honom, resten turades om att sparka honom i ansiktet, slå honom i ansiktet, sparkar och slag över hela kroppen. Han kämpade för att ta sig loss, han bad dem att sluta.

Och dessa fega jävla kräken hade scarfsar för ansiktet - för de kunde inte stå för vilka de var och vad de gjorde.

Sånt är det absolut värsta jag vet. Mobbning och misshandel. Att man inte kan slåss man mot man om man tvunget ska, nej man ska helst vara ett helt gäng mot en stackars försvarslös människa.

Nånting måste ju ha gått galet fel i huvudet på dessa ungdomar! Varför har de ingen spärr? Varför förstår de inte att det är fel?

Det är ännu mer fruktansvärt att man är FLERA. Det är flera stycken, och ingen har någon spärr. Ingen försöker ens hindra det lite.

Man läser nyheterna. En skola som ska betala ut ett skadestånd på 140 000 kr för att de inte har agerat när mobbing har pågått mot en elev under hela högstadiet. VARFÖR ?! En skola har väl alla förutsättningar att sätta stopp, agera och förebygga. Varför väljer då vuxna människor att titta åt andra hållet? Varför händer ingenting?

Man kan kontakta föräldrarna. Man kan stänga av elever. Man kan polisanmäla. Man kan AGERA!

Jag skulle gärna arbeta ideelt i kampen mot mobbing, bara säg till vad jag kan göra!

Man har sett mycket skit under sina skolår. Jag har hamnat hos rektorn många gånger när jag har slagit en mobbare på käften. Fick till och med dagens ros i YA för det en gång :) Inte för själva utbrottet jag fick, men för att jag stod upp för en utsatt elev.

Och snälla läsare. Om ni ser eller hör något som inte stämmer. Om ni ser ett par ögon ropa på hjälp. Agera!

Det gör så ont att se dessa barn och ungdomar lida i det tysta. För det är så många tänker - att så länge man är tyst så blir det kanske inte värre.


Nu ska jag försöka få en pigg liten bebis att somna :) Hans kära pappa fick sån ångest ikväll - jag satte på Alexander en tvådelad pyjamas. Och då blev han helt plötsligt stor i Pappsens ögon. De är så söta <3

Av Paula Nilsson - 18 januari 2012 00:09



Blev utmanad av Cathy att köra detta, så det gör vi :)


Vad gjorde du för 10 år sedan?


Jag gick sista terminen på Köpingebro skola. Jag var gymnast och tävlade i bland annat USM. Jag bytade pojkvän flera gånger i veckan. Man frågade inte chans längre, man frågade : "vill du bli tillsammans med mig?". Man gick på discon, på Backaskolan. Man hade utsvängda jeans. Vi hängde på UG, ungdomsgården i Köpingebro. Hångel var också aktuellt vid detta laget, och JÖSSES vilken grej det var :) Speciellt om man gjorde det på ett disco, eller om killen tog en på rumpan när man dansade tryckare! Nu har jag för mig att "en rosa helikopter" var en jättehit också :)

Vi gick i armkrok runt, runt, runt skolan på rasterna - och självklart gick man med sin bästis för dagen :)


Vad gjorde du för 1 år sedan?


Jag var gravid med Alexander :) Vi hade precis fått reda på att vi väntade en liten gosse. Jag mådde fruktansvärt. Vid denna tiden fick Anders hjälpa mig med ALLT.

Jag bodde i Tomelilla, i vår trea. Vi hade fortfarande Astrid. Hon bodde hos mina föräldrar dock - eftersom jag var så dålig.

Vi körde en Skoda Felicia.

Jag var sjukskriven.


Fem snacks du gillar:


Turkisk peppar

Choklad

Popcorn

Djungelvrål

Naturgodis


Fem sånger du kan hela texten till:


Michael Jackson - Earth song

Cornelis Wreijsvik (?) - Hönan Agda

Lars Winnerbäck - Elegi

Cascada - Everytime we touch

Westlife - My love


Fem saker du skulle göra om du blev mångmiljonär:


Hjälpa familj och vänner att bli skuldfria

Köpa DET huset

Jobbat deltid

Köpt en helt ny bil

Åkt på romantisk semester till Maldiverna med min älskling .


Fem dåliga vanor:


Jag snusar

Jag är uppe ALLDELES för länge, trots att jag vet att jag borde gå och lägga mig

Kan inte äta frukost

Är ett kontrollfreak

Tycker EXTREMT synd om mig själv när jag är sjuk


Fem saker du gillar att göra:


Mysa med Alexander

Dumma mig och skratta med Anders

Ta sovmorgon

Blogga

Laga mat


Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa:


Magtröja

Onepiece

Kassler-strumpbyxor

Gympaskor med klack

ALLT som inkluderar puffärmar


Fem favoritleksaker:


Anders ;)

Datorn

TV:n

Högtalarna

Min scrapbooking


Tio personer jag vill se göra den här utmaningen:


Yasse

Hanna Söderberg

Josefine Nilsson

A-C

Sandra Persson

Emma Engström

Lina

Louise

Marie Nilsson

Tusse




Av Paula Nilsson - 17 januari 2012 00:46





Fick sovmorgon idag, väldigt skönt med tanke på att jag bara har sovit 9 timmar på hela helgen !


Sen har vi mest myst rundor. Försökt förneka hela dagen att Josefine skulle åka idag.


Jag och Anders har varit tillsammans 3 år idag. Kan inte fatta att tiden har gått så fort! Jag älskar honom bara mer och mer. Och den familjen vi byggt upp är underbar. Vi älskar vårt liv tillsammans. Vi njuter av att dela livet tillsammans. Vi är precis lika knäppa. Vi kan verka på ett visst sätt bland folk MEN när vi är ensamma är vi såååååååå övergulliga till varandra :) Tror folk hade fått en chock om de hade hört oss !

Efter 3 år, förlovning, 3 flyttar, graviditet, barn och allt - så är vi lyckligare än nånsin. Vi är starkare än vi nånsin varit. Vi har mött många motgångar ihop, men även medgångar. Vi har lärt oss otroligt mycket av varandra.

Att kunna prata om exakt ALLTING, kunna diskutera och vädra. Kunna känna med varandra. Att veta när den andra behöver stöd, hjälp och peppning - utan att personen behöver be om det. Kunna släppa loss totalt! Att verkligen kunna vara sig själv. Den lyxen lever jag med varje dag <3

Vi är fortfarande löjligt romantiska när vi känner för det :) Blommor, vin och allt det där - kommer ibland när man minst anar det :)

Jag har funnit mannen i mitt liv. Jag kan helt allvarligt inte andas utan honom. Vi fungerar bäst tillsammans.

Anders Olsson, jag älskar dig mer än ord kan beskriva. Vi föddes för att möta varandra <3 Min fisgump !


Vi åt en god middag, lite plockmat. Jag gjorde en efterrätt - chokladfondant ! GOTT SOM SATAN !

Josse och Anders packade ut hennes saker i bilen. Och inte ens då ville jag inse att hon flyttar.


På vägen dit insåg jag att det är sista gången på länge hon åker den vägen. Sista gången på länge hon åker från Onslunda, i vår bil.


Väl hemma hos Mamma och Pappa myste hon med Alexander. Vi drack lite kaffe och småpratade tills Mamma kom från jobbet.


Till slut... Skulle vi köra hem.. Och då slog det mig. Nu lämnar jag henne här !! Hon åker över 100 mil imorgon och blir kvar där.. I alla fall en lång tid..

Bara att sätta Alexander i bilen var hemskt.. Hon ser inte honom förrän han är närmre 10 månader gammal !!

Vi grät allihopa.. Jag ville inte gå.. Ville att hon skulle sätta sig i bilen och följa med hem..

Grät i bilen hela vägen hem.. Kändes som om jag lämnade kvar en del av mig själv där..

Jag är så glad och stolt för hennes skull och jag hoppas att hon verkligen kommer leva livet där uppe.

Det är bara jobbigt när ens lillasyster, den man skyddat alltid, ska stå på helt egna ben.

Jag älskar henne så otroligt mycket och jag håller alla tummarna för att allt ska gå bra.

Vi ska web-cama och tiden ska gå snabbt <3


Tog en välbehövlig cigg med Yasse ikväll. Behövde lugna nerverna och bara prata!

Av Paula Nilsson - 15 januari 2012 20:34



Igår hade vi avskedsfest för Josefine. Vi åkte ut till middag, vi hade ju en del att stå i!


Vi dukade, gjorde fint och ordnade med maten. Jag älskar att duka, då får jag använda min kreativitet. Med blommor, ljuslyktor, servetter, dukar mm.


Fick även på skjorta, slips och finbyxor på lillfisen :) Han sprang omkring och försökte hjälpa oss ifrån gåstolen.


Josefine fick vår present under dagen. Jag hade gjort ett foto-kollage, ett STORT. Älskar att pyssla med sånt! Klippa, klista, dekorera. Och hon blev så glad att hon började gråta <3


Sen kom folket. Vi blev ca 35 pers :) Vi åt och hade jättetrevligt. Jag höll tal, liksom många andra. Farfar Roger underhöll Alexander :) Susanne nattade honom, så vi kopplade in babyvakten i mammas och pappas sovrum. Han sov så gott hela kvällen :) Festen kom igång riktigt bra! Alla sjöng och dansade. Det dracks och skålades ! Många blev gaaanska runda om fötterna, men på ett roligt sätt. Det blev en riktigt jävla lyckad fest :)

Vi körde hem vid halv tre inatt. Lillfisen vaknade och blev hungrig när vi kom hem, men det var nog tur för han tog en rejäl sovmorgon sen. Och för mig är det ju skönt, för jag körde :)


Jag och lillfisen har lekt hela dagen. Han har varit riiiktigt skrattig, go och glad :)


Blev inte så nyttig mat ikväll. Men nya tag imorgon :)


Har även badat Alexander och myst ner honom i pyjamas, vi har skrattat som satan ikväll. Han ställde sig i riktig krypställning också, men han kom ingenstans - haha. Och nu har han somnat hos moster sin <3 Sista kvällen de kan mysa så på väääääldigt länge.


Lyckades storstäda här hemma. Vilket VERKLIGEN behövdes. Behövde det. Josse lekte med lillfisen sålänge.


Vill bara att denna dagen ska ta slut. Och hoppas på att ALLT känns bättre imorgon. Har mycket tankar och funderingar...


Imorgon flyttar Josse från oss. Vill inte ens tänka på det.. Vill kedja fast henne här...

Av Paula Nilsson - 13 januari 2012 00:22



Igår hade jag en helt fantastisk dag och kväll med min syster. Hon gjorde läkarundersökningen, som hon klarade galant :) Vi gick och shoppade lite i K-stad och fika. Och ylade ikapp i bilen :) SOM vi skrattade. Sen blev det vin och frukt uppe på hennes våning :) Vi snackade och bara njöt. Det var en dag jag aldrig glömmer <3


Idag skulle Josefine ha en mysdag helt själv med Alexander. Hon ville ha det nu innan hon flyttar! För att flytta ifrån lillfisen är det som är jobbigast för henne. Och det är ju SJÄLVKLART att hon får hur mycket tid hon vill med honom nu! Så Anders gick upp med bubbe-fisen till henne imorse , sen har de myst :) Varit i stan och fikat och shoppat ! Helt underbart tycker jag <3 Så jag och Anders tog sovmorgon tillsammans, sen fick vi ringa en miljoooon samtal för att få rätt på Anders A-kassa. Så blir det tydligen när det ska klyddas ända in i det sista. Tur vi ringde själva och kollade upp läget !


Sen lämnade Anders mig hos Sandra :) Vi satte igång med gipsningen direkt ! Där var gips i hela köket när vi var klara :) Men det blev skitbra ! Och jag magen är stor nu :) Den är så fin. Har sagt det innan och säger det igen, hon klär så bra i sin graviditet. Hoppas hon får ro och kan slappna av sista tiden :) Jag älskar att pyssla om henne och lyssna på henne. Längtar tills lillgossen tittar ut <3

Sen bjöd de på middag. Vi är ju lika störda allihopa :) Alexander var även väldigt nyfiken på Athena, han tyckte det var jättekul med en hund.

Alltid lika roligt och trevligt med er två <3



Just nu verkar det vara mycket tragisk som händer lite överallt. Några dödsfall på kort tid. Det slår en i ansiktet, även om man inte känner personerna. I dessa fallen känner man eller är bekant med människor runt om de som gått bort. Man får en sån klump i magen och känner så mycket medlidande. Jag tror INGEN kan förstå vad närmast anhöriga går igenom, speciellt inte när det rör sig om unga människor. Det är så tragiskt.

Och det är  svårt att veta vad man ska säga. Det finns inget bra att säga, egentligen. Om man är väldigt nära nån som förlorat någon, blir man helt stum. Det kommer inte ut något vettigt. Men man vill verkligen att de ska veta att man finns där. Att man vill hjälpa. Att man vill trösta. Man vet ju att de hade gjort likadant tillbaka !

För 5 år sen förlorade hela familjen min farbror Mattias. Mina tankar gick till farmor, farfar, pappa, Mickan, Jocke m.f

För 4 år sen förlorade jag min bästa vän och Mormor. Mina tankar gick till min Mamma <3

För 4 år sen förlorade en av mina bästa vänner sin bror. Mina tankar gick till deras familj.

Förra året gick mina tankar till hela min sambos familj, till Kennys familj och alla som stod honom nära.

Förra året gick mina tankar till en annan betydelsefull person som gick bort <3

Innan i veckan gick mina tankar till en gammal klasskompis.

Idag går mina tankar till min pappa, min bror och alla de andra som förlorade någon idag <3


Idag är jag även tacksam för de människor jag har runt mig. Och ibland måste man få lov att prata om och minnas de som inte finns med oss, med ett leende.



För att avsluta med något roligare. Allt detta kan gå en åt huvudet till slut.


Alexander har kommit in i sina sovrutiner igen :) Vaknar ibland av lite drömmar, men somnar direkt om igen <3


Och imorgon ska jag träffa Paulina :) SOM jag har saknat henne ! Det har varit fullt upp på båda hållen <3 Saknar henne och älskade lilla Neo <3

Av Paula Nilsson - 10 januari 2012 15:19



Känns som om jag verkligen börja komma igång nu. Cyklat varje dag på motionscykeln ! Har dubblat tiden på bara en vecka :) Det är rätt skönt faktiskt. Ska satsa på att öka lite till ikväll. Klarar 10 min, med sista minuten på högsta motståndet :) Men sötsuget är helt sjukt jobbigt. Man vill bara ha liiite, men ofta - haha !


Igår var man seg. Riiiiktigt seg. Fick knappt tummarna loss till nånting! Till slut kom vi iväg och köpte en blöjhink - som faktiskt är värd vartenda krona. Allt blöjlukt försvann direkt :)

Och igår kväll röjde jag HELA lägenheten, sååå skönt. Älskar att vakna dagen efter till ett nystädat hem. Tvättade typ 5 maskiner tvätt, då maskinen har varit i sönder i typ 5 dagar. Och med en liten kladde-fis till bebis, blir där mycket tvätt.


Idag har jag och Alexander varit på Mamma-fika :) Vi blev 4 stycken mammor och våra 4 bebisar. De börjar bli så stora nu ju ! Vi åt frukost och snackade :) Det är så skönt att träffa mamma-gruppen, för man kan prata hur mycket bebis man vill ! Och våra vildingar for omkring i gåstol, sprallade på täcket och allt möjligt.


Sen hem och provade fisk igen, det har ju verkligen inte varit populärt innan. Men laxgrytan gick hem hur bra som helst. Det slank ner galant, även en efterrättsburk :) 


Ikväll blir det lugna bananer och lövbiff till middag ! <3

Ovido - Quiz & Flashcards